Social Identities and Geographical Realities in Sports Association

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/socioldeporte.5381

Keywords:

Identity, Sport, Membership, Emigration, Associationism

Abstract

The meaning of the names that we can find in sports clubs is often the inheritance of a historical process with ties rooted in the idiosyncrasy of the place itself. Knowing their meaning helps to understand the context in which they were born and their subsequent evolution to this day, and this analysis allows us to glimpse the importance of collective identity from the feeling of belonging to a sports club. From a social and geographical perspective, a study of the origin and meaning of names in different soccer entities in Europe and South America is proposed. Later, in a specific way, the role of emigration and social identity is dealt with based on the example of the Brazilian club Sociedade Esportiva Palmeiras.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcaide, Francisco. 2009. Fútbol, fenómeno de fenómenos, Madrid: LID Editorial.

Alvim, Zuleika. 1986. ¡Brava gente! Os italianos em São Paulo. São Paulo: Brasiliense.

Araújo, José Renato de Campos, 2000. Imigração e Futebol: O Caso Palestra Itália. São Paulo: Sumaré,

Bale, Jhon, 1978. “Geographical diffusion and the adoption of professionalism in football in England and Wales” Geography, 63 (3), 188-197.

Blanco, Juan Andrés, 2010. “Identidad y asistencialismo mutual y beneficiente: el asociacionismo español en la emigración a América”, Polígonos. Revista de Geografía, 1(20), 29-47.

Barra, Pablo y Maturana, Francisco. 2015. “Análisis del proceso de difusión espacial del fútbol profesional en Chile”, Papeles de Geografía, 61(1), 97-108.

Bourdieu, Pierre. 1995. Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción, Barcelona: Anagrama

Brera, Gianni. 1978. Storia critica del calcio italiano. Milano: Bompiani,

Capel, Horacio y Mascarenhas de Jesus, Gilmar. 2001. “A bola nas redes e o enredo do lugar: uma geografia do futebol e de seu advento no Rio Grande do Sul”. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 6, 301.

Carelli, Mario. 1988. Carcamanos e comendadores: os italianos de São Paulo. Da realidade à ficção. São Paulo: Ática.

Carrión, Fernando. 2006. “El fútbol como práctica de identificación colectiva” en, Pérez, Raúl (comp.), Área de Candela, Fútbol y Literatura (177-181). Quito: FLACSO:

Del Priori, Mary y Melo, Víctor. 2009. História do esporte no Brasil: do Império aos dias atuais. São Paulo: Ed UNESP.

Dunning, Eric. 2009. “Reflexiones sociológicas figurativas y de proceso sobre el deporte y la globalización: algunas observaciones concepturales y teóricas, con especial referencia al fútbol”. Apunts. Educación Física y Deportes, 97, 8-17.

Elias, Norbert y Dunning, Eric. 1992. Deporte y ocio en el proceso de civilización. México DF: Fondo de cultura Económica.

Foster, Kevin. 2002. “O jogo bonito: futebol na Inglaterra e no Brasil dos anos 50 e 60”. Revista ECO-Pós 5(1), 12-26

Fratta. Vincenzo. 2014. Palestra Itália – quando gli italiani insegnavano il calcio in Brasile. Roma: UltraSport.

Galeano, Eduardo. 1995. Futebol: ao sol ea sombra. São Paulo: L&PM.

Giménez, Gilberto, 1999. “Materiales para una teoría de las identidades sociales”. En Valenzuela (Comp.), Decadencia y auge de las identidades. Cultura nacional, identidad cultural y modernización. México: Plaza y Janés

Grosjean, Frédéric. 2006. “Processus de diffusion du football en Franche-Comté”, Mappemonde. 81(1), 18-26.

Guterman, Marcos. 2009. O futebol explica o Brasil – Uma história da maior expressão popular do país. São Paulo: Contexto.

Helena, Alberto. 1996. Palmeiras: a eterna academia. São Paulo: DBA Artes Gráficas.

Iturriaga, Ángel. 2015. El poder político y social en la historia del Fútbol Club Barcelona (1899-2015). Tesis Doctoral en Historia Contemporánea: Universidad de La Rioja, Logroño.

Koselleck Reinhart. 2003. Aceleración, prognosis y secularización. Valencia: Pre-Textos

Martínez, Elda. 1997. “Café, inmigración y estructura urbana: São Paulo en el siglo XIX y principios del XX”, Anuario de Estudios Americanos. Consejo Superior de Investigaciones Científicas CSIC, (54)2, 593-610.

Mascarenhas de Jesus, Gilmar, 2008. “Football, globalisation and local identity in Brazil. Esporte e Sociedade”. Scripta Nova: Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 3, 8.

Malatian, Teresa. 2015. “Impresa italiana em São Paulo e o fascismo: o Fanfulla (1921-1942)”. História (São Paulo), 1(34), 195-215

Menéndez-Ponte Cruzat, María. 1997. “El fútbol, un fenómeno social”. Revista Padres y Maestros, 224(1), 23-25

Moreu-Rey, Enric. 1995. “Tipología toponímica”, En Rosselló, Vicen y Casanova, Emili, (Eds.), Materials de Toponímia. I. València: Generalitat Valenciana y Universitat de València.

Obando, Walter y Gamboa, Luis Enrique. 1992. “El café en la economía brasileña 1850-1930”. Revista Estudios, 1(10): 59-71.

Panzeri, Dante. 1967. Fútbol: dinámica de lo impensado. Madrid: Paidós

Pericles, Peter. 2009. Umberto Eco y el fútbol. Barcelona: Gedisa

RAE (2020). Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española. Madrid, URL: <https://dle.rae.es/?w=top%C3%B3nimo> [consultado el 18 septiembre 2020].

Ravenel, Löic, 1998. “Hiérarchies urbaines, hiérarchies sportives: quand le football français s'écarte de la norme européenne”. Espace Géographique, 27(4), 339-348.

Ruffino, Mónica. 1999. “Identidad social y el fenómeno del fútbol”. Thémata, 23(1), 123-227

Salvador, José Luis. 2006. El deporte en Occidente: Historia, cultura, política y espacios. Tesis Doctoral en Educación Física y Deportiva, Universidad de La Coruña, La Coruña.

Santos, Nelson. 2015. “Inmigración e identidad: la Società Sportiva Palestra Italia en São Paulo”. Revista Eltopo, 1(5): 42-67

Sconcerti Mario. 2013. Storia delle idee del calcio, Uomini, schemi e imprese di un'avventura infinita, Milano: Baldoni.

Schotte, Manuel, 2014. “La structuration du football professionnel européen Les fondements sociaux de la prévalence de la spécificité sportive”. Revue Française de Socio-Économie, 13(1), 85-106.

Torrebadella i Flix, Xavier, Nomdedeu, Antoni. 2013. “Foot-ball, futbol, balompié... Los inicios de la adaptación del vocabulario deportivo de origen anglosajón”. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 9(31), 5-22.

Tort, Joan. 2003. “Toponimia y marginalidad geográfica. Los nombres de lugar como reflejo de una interpretación del espacio”. Scripta Nova revista electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, Universidad de Barcelona, 7, 138.

Villena, Sergio. 2001. “Globalización y fútbol posnacional”. Íconos: Revista de Ciencias Sociales, 10, 112-116.

Villena, Sergio. 2003. “El fútbol y las identidades. Prólogo a los estudios latinoamericanos”. En Alabarces (Ed.), Futbologías: Futbol, identidad y violencia en América Latina (21-35). Buenos Aires: CLACSO Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Vinnai, Gerhard. 2003. El fútbol como ideología. Madrid: Siglo XXI.

Published

2021-06-30

How to Cite

Soria Cáceres, C. H. (2021). Social Identities and Geographical Realities in Sports Association. Sociología Del Deporte, 2(1), 71–82. https://doi.org/10.46661/socioldeporte.5381