The academic training of the student body in the postgraduate degrees in administration in COVID-19 times

Authors

  • Edgar Oliver Cardoso Espinosa Instituto Politécnico Nacional
  • Jésica Alhelí Cortés Ruiz Instituto Politécnico Nacional
  • María Trinidad Cerecedo Mercado Instituto Politécnico Nacional

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.4983

Keywords:

Academic training, postgraduate, student body, COVID-19, distance education

Abstract

The objective of the research was to initially assess the training process of the graduate students in administration in the context of the coronavirus. The study methodology was a quantitative investigation with an exploratory-descriptive scope. The sample consisted of 95 participants distributed in four administration graduate programs. The instrument used was a questionnaire based on a Likert-type scale. The main results were the incorporation in a diversified way of learning resources; the collaboration with teachers to monitor the academic journey; the use of continuous and diversified evaluation; as well as the adaptation of both the course work plan and the contents to the distance modality. The conclusions of the study were the use of technological tools, academic and administrative flexibility as good educational practices that favor the academic training of postgraduate students in administration in distance education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álcantara, A. (2020). Educación superior y COVID-19: una perspectiva comparada. En H. Casanova (Coord.), Educación y pandemia. Una visión académica (pp. 75-82). UNAM.

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES, 2020). Anuarios estadísticos de la educación superior, ciclo escolar 2018-2019. Licenciatura y posgrado. México: ANUIES.

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES, 2020). Acuerdo Nacional por la Unidad en la Educación Superior frente a la emergencia sanitaria provocada por el covid-19. Recuperado de http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/200424155500Acuerdo+Nacional+frente+al+COVID-19.pdf

Álvarez, B. (2012). Flipping the Classroom: Homework in class, lessons at home. Journal of Education Digest: Essential Readings Condensed for Quick Review, College Student Personnel, 77(8), 18–21. Recuperado de https://eric.ed.gov/?id=EJ982505

Barrón, C. (2020). La educación en línea. Transiciones y disrupciones. En H. Casanova (Coord.), Educación y pandemia. Una visión académica (pp. 66-74). México: UNAM.

Brown, C. & Salmi, J. (2020). Putting fairness at the heart of higher education. University World News. The Global Window on Higher Education, 18 de abril. Recuperado de https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200417094523729

Contreras, L. (2011). Tendencias de los paradigmas de investigación en educación. Investigación y Postgrado, 26(2), 179-202. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/658/65830335004.pdf

Contreras, T. (2016). Liderazgo pedagógico, liderazgo docente y su papel en la mejora de la escuela: una aproximación teórica. Propósitos y Representaciones, 4(2), 231-284. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2016.v4n2.123

Coronado, M. & Estévez, E. (2016). Pertinencia social de una universidad pública en México, desde la visión de estudiantes, empleadores y docentes. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 7(20), 172-189. Recuperado de https://www.ries.universia.unam.mx/index.php/ries/article/view/206/819

Corral, Y. (2009). Validez y confiabilidad de los instrumentos de investigación para la recolección de datos. Revista Ciencias de la Educación, 19(33), 229-247. Recuperado de http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/n33/art12.pdf

Chehaibar, L. (2020). Flexibilidad curricular. Tensiones en tiempos de pandemia. En H. Casanova (Coord.), Educación y pandemia. Una visión académica (pp. 83-91). México: UNAM.

Estrada, A. & Villarreal, A. (2018). Desafíos que contribuyen al proceso de formación del director de escuela primaria. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 9(17), 69-86. http://dx.doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v9i17.211

Fernández, E. (2020). Una pandemia imprevisible ha traído la brecha previsible. Recuperado de https://blog.enguita.info/2020/03/una-pandemia-imprevisible-ha-traido-la.html

García, L. (2019). Necesidad de una educación digital en un mundo digital. RIED, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 9-22. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.2.23911

García, F., Corell, A., Abella, V. & Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21, 1-26. https://doi.org/10.14201/eks.23013

George, D. & Mallery, P. (2011) SPSS for Windows Step by Step: A simple guide and reference. Boston: Allyn y Bacon.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T. & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. Recuperado de https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning

Instituto Politécnico Nacional (IPN, 2020). Plan virtual de continuidad académica. Recuperado de https://elementosdeaprendizaje.ipn.mx/

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI, 2019). Encuesta Nacional sobre la Disponibilidad y Uso de las Tecnologías en los Hogares. INEGI. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2019/

León, G. (2004). La educación en el contexto de la globalización. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 6(6), 343-354.

López, M. & Andrés, S. (2020). Trayectorias escolares en la educación superior ante la pandemia ¿continuar, interrumpir o desistir? En H. Casanova (Coord.), Educación y pandemia. Una visión académica (pp. 66-74). México: UNAM.

Martin, M. & Furiv, U. (2020). COVID-19 shows the need to make learning more flexible. University World News. The Global Window on Higher Education, 28 marzo. Recuperado de https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200324115802272

Mateo, J. (2012). La investigación ex post-facto. En R. Bisquerra (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 195-229). España: La Muralla.

McCallum, S., Schultz, J., Sellke, K. & Spartz, J. (2015). An Examination of the Flipped Classroom Approach on College Student Academic Involvement. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 27(1), 42-55. Recuperado de http://www.isetl.org/ijtlhe/pdf/IJTLHE1880.pdf

Melguizo, Á. & Vázquez, J. (2015). Educación e innovación para el desarrollo. Política Exterior, 29(167), 110-114. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/43595124?seq=1

Mercado, P., Cernas, D. & Nava, R. (2016). La Interdisciplinariedad Económico-Administrativa en la Conformación de una Comunidad Científica y la Formación de Investigadores. Revista de la Educación Superior, 45(177), 43 – 65. https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.12.011

Mevarech, Z. & Bracha, K. (2017). Matemáticas críticas para las sociedades innovadoras. El papel de las pedagogías metacognitivas. México: OECD – IPN.

Mohamedbhai, G. (2020). COVID-19: What consequences for higher education? University World News. Africa Edition. Recuperado de https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200407064850279

Münch, L. & Ángeles, E. (2007). Métodos y técnicas de Investigación. México: Trillas.

Ng, E. & Lai, Y. (2012). An exploratory study on using wiki to foster student teachers' learner-centered learning and self and peer assessment. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practices, 11, 71–84. Recuperado de https://eric.ed.gov/?id=EJ971761

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO, 2020). El coronavirus covid-19 y la educación superior: impacto y recomendaciones. Recuperado de https://www.iesalc.unesco.org/2020/04/02/el-coronavirus-covid-19-y-la-educacion-superior-impacto-y-recomendaciones/

Rodríguez, G. (2011). Funciones y rasgos del liderazgo pedagógico en los centros de enseñanza. Educación y Educadores, 14(2), 253-267.

Ruíz, A. (2014). La operacionalización de elementos teóricos al proceso de medida. Universitat de Barcelona. Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/53152

Secretaría de Educación Pública (2019). Principales cifras del Sistema Educativo Nacional, 2018-2019. México: SEP.

Wang, G., Cheng, Z., Yue, X. & McAleer, M. (2020). Risk Management of COVID-19 by Universities in China. Journal of Risk and Financial Management, 13(2), 36. https://doi.org/10.3390/jrfm13020036

Published

2020-07-29

How to Cite

Cardoso Espinosa, E. O., Cortés Ruiz, J. A. ., & Cerecedo Mercado, M. T. . (2020). The academic training of the student body in the postgraduate degrees in administration in COVID-19 times. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 114–129. https://doi.org/10.46661/ijeri.4983

Issue

Section

Artículos