Identification of self-esteem levels in secondary school students according to: sex, grade an area of origin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.6090

Keywords:

Self-esteem, students, Senior Secondary Schools, English education

Abstract

The objective of this study is to show the level of self-esteem of secondary school students, both in urban and rural areas and according to gender and year group, in the province of Córdoba (Spain). The sample consists of 307 students from four secondary schools. The Garcia (1995) self-esteem evaluation questionnaire for secondary school students was used. The results show statistically significant discrepancies according to gender: for physical, general, intellectual, emotional self-esteem, relationships with others and on the independent scale of self-criticism. Depending on the year group, there are differences in physical and general self-esteem and the self-critical independence scale. On the other hand, significant correlations are observed (slight ones, between the students’ age and their general and physical self-esteem and the self-critical independence scale). These results are useful in terms of identifying specific aspects of self-esteem that could be fostered in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcántara, J. (2005). Educar la Autoestima, Métodos, Técnicas y Actividades. España: Cea.

André, C. y Lelord, F. (1999). La autoestima. Gustarse a sí mismo para mejor vivir con los demás. Barcelona: Kairós.

Bisquert-Bover, M., Giménez-García, C., Gil-Juliá, B., Martínez-Gómez, N. y Gil-Llario, M.D. (2019). Mitos del amor romántico y autoestima en adolescentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology. INFAD Revista de Psicología, 1(4), 507-518. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v5.1633

Blos, P. (2018). El segundo proceso de individuación de la adolescencia. Revista de Psicoanálisis, Asociación de Psicología. Madrid, 84, 685-710. https://www.pep-web.org/document.php?id=APM.084.0685A

Boal Herranz, R.M. (2018). Fortalece tu autoestima y sé feliz. Madrid: San Pablo

Branden, N. (1995). Los seis pilares de la autoestima. Barcelona: Paidós.

Branden, N. (2004). El poder de la autoestima. Barcelona: Paidós.

Brown, W. (1910). Algunos resultados experimentales en la correlación de habilidades mentales. British Journal of Psychology, 3, 296-322.

Ceballos-Ospino, G.A., Suarez-Colorado, Y., Suescún-Arregocés, J., Gamarra-Vega, L.M., Estefany González, K. y Sotelo-Manjarres, A.P. (2015). Ideación suicida, depresión y autoestima en adolescentes escolares de Santa Marta. Revista Duazary, 12(1), 15 – 22.

Chilca Alva, M. (2017). Autoestima, hábitos de estudio y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Propósitos y Representaciones, 5(1), 71-127. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.145

De la Villa, M., García, A., Cuetos. G., & Sirvent. C. (2017). Violencia en el noviazgo, dependencia emocional y autoestima en adolescentes y jóvenes españoles. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 8(2), 96-107, https://doi.org/10.23923/j.rips.2017.08.009

Fernández-Batanero, J.M.; Román-Graván, P.; Reyes-Rebollo, M.M.; Montenegro-Rueda, M. Impact of Educational Technology on Teacher Stress and Anxiety: A Literature Review. International Journal of Environmental Research and Public Health 2021, 18, 548. https://doi.org/10.3390/ijerph18020548

García-Álvarez, D. y Soler, M.J. (2020). Programa Creciendo Fuertes, desarrollo positivo adolescente y educación: un entramado saludable. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 7(2), 149-162. https://doi.org/10.17979/reipe. 2020.7.2.6921

Montero, I. y León, O. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7, 847-862.

Moral, M. de la V. & Fernández, S. (2019). Uso problemático de internet en adolescentes españoles y su relación con autoestima e impulsividad. Avances en Psicología Latinoamericana, 37(1), 103-119. http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.5029

Morato, L. (2019). Cuatro pasos hacia la autoestima. Madrid: CCS.

Parinello, A. (2002). El poder de la voluntad. Estrategias clave para liberar sus potencias internas. Madrid: Algaba.

Riquelme, M.; García, O.F. y Serra, E. (2018). Desajuste psicosocial en la adolescencia: socialización parental, autoestima y uso de sustancias. Anales de psicología, 34(3), 536-544.http://dx.doi.org/10.6018/analesps.34.3.315201

Rodríguez, C., y Caño, A. (2012). Autoestima en la adolescencia: análisis y estrategias de intervención. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 12(3), 389-403.

Rosenberg, M. & Thielens, W. (1952). The panel study. In M. Jahoda, M. Deutsch & S. W. Cook. (Eds.). Research methods in social relations, 2, 588-609.

Rosenberg, M. (1957). Ocupations and values. Illinois: The Free Press.

Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton: Princeton University Press.

Rosenberg, M. (1986). Self-concept from middle childhood through adolescence. In J. Suls & A. Greenwald. Psychological Perspectives on the self, 3, 107-136.

Rosenberg, M. & Simmonds, R.G. (1972). Black and White sef-esteem. Washington. D.C.: American Sociological Association.

Schutte, N., Malouff. J.M., Simunek, M., McKenley, J. y Hollander, S. (2002). Characteristic emotional intelligence and emotional well-being. Cognition and Emotion, 16(6), 769-785.

Silva-Escorcia, I. y Mejías-Pérez, O. (2015). Autoestima, adolescencia y Pedagogía. Revista electrónica Educare, 19(1), 241-256. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4895723

Soriano Ayala, E., & Franco Justo, C. (2010). Mejora de la autoestima y de la competencia emocional en adolescentes inmigrantes sudamericanos residentes en España a través de un programa psicoeducativo de mindfulness (conciencia plena). Revista De Investigación Educativa, 28(2), 297-312.

Spearman, Charles, C. (1910). Correlación calculada a partir de datos defectuosos. British Journal of Psychology, 3, 271-295.

Valiente-Barroso, C.; Marcos-Sánchez, R.; Arguedas-Morales, M. y Martínez-Vicente, M. (2021). Tolerancia a la frustración, estrés y autoestima como predictores de la planificación y toma de decisiones en adolescents. Revista de estudios e investigación en Psicología y Educación, 8(1), 1-19. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2021.8.1.7077

Ventura-León, J.; Caycho-Rodríguez, T., Barboza-Palomino, M. & Salas, G. (2018). Evidencias psicométricas de la escala de autoestima de Rosenberg en adolescentes limeños. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 52(1), 44-60.

Published

2022-12-19

How to Cite

Rojas Pedregosa, P. (2022). Identification of self-esteem levels in secondary school students according to: sex, grade an area of origin. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (18), 170–183. https://doi.org/10.46661/ijeri.6090

Issue

Section

Artículos