Original sin in the great contractualist texts of Hobbes, Locke and Rousseau
DOI:
https://doi.org/10.46661/revintpensampolit.12853Keywords:
Political Philosophy, Theology, Contractualism, Original sin, ModernityAbstract
This paper argues that, although the doctrine of original sin is partially absent from the political texts of the great authors known as contractarians (Hobbes, Locke, and Rousseau), each of them nevertheless holds a position on the subject—whether presuming it, omitting it, or rejecting it—and that these positions influenced their respective political theories. Although the works analyzed here belong to a time of decline of faith as a source of knowledge, the cultural environment had not completely abandoned Christianity, as evidenced by the reference these authors make to religion.
Downloads
References
Arendt, H. (1993). Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios de reflexión política (Traducción de Ana Luisa Poljak). Barcelona: Península.
Bobbio, N. y Bovero, M. (1994). Sociedad y Estado en la filosofía moderna. México: Fondo de Cultura Económica.
Catecismo de la Iglesia Católica. 1997.
En: http://www.vatican.va/archive/catechism_sp/index_sp.html.
Chesterton, G. K. (2010). Ortodoxia. Buenos Aires: San Pablo.
Chumbita, J. S. (2018). “La autoridad de las Escrituras en la obra de John Locke: el problema de la prueba de la revelación tradicional”, Bajo Palabra, II Época, núm. 18, pp. 99-114.
Concilio Vaticano II (1965). Constitución apostólica Gaudium et spes. En: http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19651207_gaudium-et-spes_sp.html.
Devia, C. (2021). “Rousseau and the Denial of Original Sin”. Hispano American Journal T.O.R., (3), pp. 1–17. En:
https://revistahispanoamericanator.com/ojs/index.php/revistahispanoamericanator/article/view/20
Franck, J. F. (2009). “La filosofía y el pecado original”, Studium. Filosofía y Teología, 12(23), pp. 173–186. En: https://revistas.unsta.edu.ar/index.php/Studium/article/view/627
Guitton, J. (2000). Cosas del Cielo, cosas de la Tierra. Conversaciones con Gérard Prévost. (Título del original en francés: Ultima verba). Buenos Aires: Sudamericana.
Herrero, M. (2018). “La «biblia filosófica» y la reforma: el caso de John Locke”, Hispania Sacra, LXX141, enero-junio 2018, pp. 75-83.
Hobbes, T. (2004). Leviatán. Buenos Aires: Libertador.
Hubeñak, F. (2007). Historia integral de occidente desde una perspectiva cristiana. Buenos Aires: EDUCA.
Juan Pablo II (2005). Memoria e identidad. Buenos Aires: Planeta.
Kinder, H. y Hilgemann, W. (1992). Atlas histórico mundial. De los orígenes a la Revolución Francesa. Madrid: ISTMO.
Locke, J. (2010). Segundo tratado sobre el gobierno civil. Madrid: Tecnos.
Lukac de Stier, M. (2022). “Acerca de la inmortalidad del alma en Hobbes y sus proyecciones políticas”. Boletín de la Asociación de Estudios Hobbesianos, (42), pp. 31-46. En: https://www.hobbesiana.com.ar/index.php/hobbesianos/article/view/50
Medrano, J. M. (2012). Para una teoría general de la política. Buenos Aires: EDUCA.
Ott, L. (1986). Manual de Teología Dogmática. Barcelona: Herder.
Prélot, M. (1987). La ciencia política. Buenos Aires: EUDEBA.
Prieto López, L. J. (2012). “La teología de John Locke”, Revista Española de Teología, 72/1, pp. 29-84.
Quintana, O. y Sáenz Almazán, B. (2024). “La secularización del pecado original y la autorreforma del humanismo”, Pensamiento, vol. 80, núm. 309, pp. 599-615.
Rousseau, J. J. (2008). Discurso sobre el origen y los fundamentos de la desigualdad entre los hombres. Buenos Aires: Prometeo.
Rousseau, J. J. (2017). El contrato social. Buenos Aires: Colihue. (Contiene al Manuscrito de Ginebra y al Prólogo de Mariano Moreno como apéndice).
Sabine, G. H. (1984). Historia de la teoría política. México: Fondo de Cultura Económica.
San Agustín (2007). La Ciudad de Dios. Buenos Aires: Club de Lectores.
Sánchez Tortosa, J. (2016). “La diatriba pedagógica sobre el pecado original y los gérmenes modernos del formalismo pedagógico. De Comenius a Rousseau”, Ingenium. Revista
Electrónica de Pensamiento Moderno y Metodología en Historia de la Ideas, vol. 10, pp. 195-208.
Santo Tomás de Aquino (1973). Suma Teológica (selección). Introducción y notas por el P. Ismael Quiles. Madrid: Espasa-Calpe.
Schmitt, C. (1984). El concepto de lo político. Buenos Aires: Folios Ediciones.
Springborg, P. (2016). “Hobbes’s materialism and Epicurean mechanism”, British Journal for the History of Philosophy, 24:5, pp. 814-835.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Edgardo Madaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Open access policy
Free and open access is allowed to any interested party to all the contents of the journal issues, free of charge, being able to print and transfer all the articles, with the only condition of specifying the source and authorship.
The journal: a) does not charge authorship costs for the processing of articles or for their submission, b) maintains copyright for authors without restrictions, c) facilitates authors to keep their publication rights without limitations.
The International Journal of Political Thought is an original work of the Laboratory of Political Ideas and Practices of the Pablo de Olavide University. All articles included in the Journal are original work of their respective authors. This Journal is freely offered to the scientific and academic community at no cost and releases the contents according to the license "Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 CC BY-NC-SA" of the Creative Commons project available in the following url: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/legalcode
If you wish to translate or compile any of the articles available here, please contact us at contacto








ISSN: 1885-589X
Universidad Pablo de Olavide