Explanatory model of teacher satisfaction in the remote teaching period

Authors

  • Oscar Reynoso Centro Universitario de los Altos de la Universidad de Guadalajara
  • Samuel Portillo Instituto Tecnológico de Sonora
  • Lidia Castellanos Centro Universitario de Sonora https://orcid.org/0000-0002-3714-9189

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.5236

Keywords:

Teacher satisfaction, remote teaching, COVID-19

Abstract

This paper had as main objective to know the degree of satisfaction of the Basic Education teachers, as well as the factors associated with it, with regard to the results obtained during the remote emergency teaching period caused by the Covid-19 pandemic. This is an explanatory study, for which a sample of 1844 teachers from three Mexican states was selected for convenience. The information was collected using an ad hoc questionnaire that considered the following dimensions of analysis: devices and connectivity, family and institutional support, preparation and training. The analysis of the results was carried out using non-parametric hypothesis tests, specifically the H of Krskal Wallis and the Rho coefficient of Spearman, in addition to a multivariate linear regression analysis that made it possible to generate three explanatory models of teacher satisfaction during the period of remote education, one for each school level considered in the study. The results show that satisfaction levels increase as the availability of technological devices and resources, family and institutional support, and preparation and training increase. Reference is also made to greater teacher satisfaction at the preschool and primary education levels compared to those working in secondary education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, M., Gardyn, N., Iardelevsky, A. y Rebello, G. (2020). Segregación Educativa en Tiempos de Pandemia: Balance de las Acciones Iniciales durante el Aislamiento Social por el Covid-19 en Argentina. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 25-43. Recuperado de: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12268

Alves, R., Lopes, T. y Precioso, J. (2020). El bienestar de los docentes en tiempos de la pandemia de Covid-19: factores que explican el bienestar profesional. IJERI: Revista Internacional de Investigación e Innovación Educativa, (15), 203-217. https://doi.org/10.46661/ijeri.5120

Arce-Peralta, F. (2020). La transición del paradigma educativo hacia nuevos escenarios: COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 115-119.http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.285

Archer, N. y De Gracia, G. (2020) Educación superior y covid-19 en la República de Panamá. Revista de Educación Superior en América Latina, 2(8), 15-19. Recuperado de: http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/viewFile/13403/214421444831

Arriagada, P. (2020). Pandemia Covid-19: Educación a Distancia. O las Distancias en la Educación. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 1-3. Recuperado de: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12396

Bocchio, M. (2020). El Futuro Llegó Hace Rato: Pandemia y Escolaridad Remota en Sectores Populares de Córdoba, Argentina. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 1-10. Recuperado de: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12473

Bonilla-Guachamín, J. (2020). Las dos caras de la educación en el COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 89-98. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.294

Burgos, C., Vázquez-Cano, E., López-Meneses, E. y Adaos, R. (2020). DIFPRORET PROJET: Analysis of educational difficulties, proposals and challenges facing the COVID-19. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 15, 17-34. https://doi.org/10.46661/ijeri.5145

Caballero, K. (2002) El concepto de “satisfacción en el trabajo” y su proyección en la enseñanza. Profesorado, revista de currículum y formación del profesorado, 6 (1–2), 1-10. Recuperado de: http://www.ugr.es/~recfpro/rev61COL5.pdf

Cantón, I. y Téllez, S. (2016) La satisfacción laboral y profesional de los profesores. Revista Lasallista de Investigación, 13(1) 214-226. https://doi.org/10.22507/rli.v13n1a18

Cifuentes-Faura, J. (2020). Consecuencias en los Niños del Cierre de Escuelas por Covid-19: El papel del Gobierno, Profesores y Padres. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 1-12. Recuperado de: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12216

Cladellas-Pros, R., Castelló-Tarrida, A., y Parrado-Romero, E. (2018). Satisfacción, salud y estrés laboral del profesorado universitario según su situación contractual. Revista de Salud Pública, 20(1), 53-59. https://doi.org/10.15446/rsap.v20n1.53569

Cóndor-Herrera, O. (2020). Educar en tiempos de COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 31-37. https://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.281

Domínguez, S. (2018). Magnitud del efecto, una guía rápida. Educación médica, 19(4), 251-254.http://dx.doi.org/10.1016/j.edumed.2017.07.002

Fanelli, A., Marquina, M. y Rabossi, M. (2020) Acción y reacción en época de pandemia: la universidad argentina ante la covid-19. Revista de Educación Superior en América Latina, 2(8), 3-8. Recuperado de: http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/viewFile/13401/214421444829

Fernández Enguita, M. (2020) Una pandemia imprevisible ha traído la brecha previsible. Recuperado de: https://bit.ly/2VT3kzU

Figallo, F. (2020) Después de la educación presencial, ¿qué? Revista de Educación Superior en América Latina, 2(8), 41-44. Recuperado de: http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/viewFile/13407/214421444835

Franco-López, J., López-Arellano, H. y Arango-Botero, D. (2019). La satisfacción de ser docente: un estudio de tipo correlacional. Revista Complutense De Educación, 31(1), 55-67. https://doi.org/10.5209/rced.61775

Galván Oré, L. (2008). Motivación: estrategia de aprendizaje o autorrealización. Revista Digital De Investigación En Docencia Universitaria, 4(1), 1-22. https://doi.org/10.19083/ridu.4.11

Guerrero, M., Parra, R. y Arce, M. (2018). La satisfacción laboral y su efecto en la satisfacción del cliente, un análisis teórico. INNOVA Research Journal, 3(8), 140-146. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n8.2018.879

Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGraw-Hill.

Limaymanta-Álvarez, C. (2019). Tendencias en diseños metodológicos en publicaciones indexadas sobre satisfacción laboral de profesores universitarios. RevistaElectrónicaEducare, 23 (3), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.23-3.6

Locke, E. (1976). The nature and causes of job satisfaction. In M. Dunnette (Ed.), Handbook of industrial and organizational psychology, (pp. 1297-1349). Chicago: Rand McNally & Co.

Malo, S., Maldonado-Maldonado, A., Gacel, J. y Marmolejo, F. (2020) Impacto del covid-19 en la educación superior de México. Revista de Educación Superior en América Latina, 2(8), 9-14. Recuperado de:

http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/viewFile/13402/214421444830

Morales, J. (2020). Oportunidad o Crisis Educativa: Reflexiones desde la Psicología para Enfrentar los Procesos de Enseñanza-Aprendizaje en Tiempos de Covid-19. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 1-9. Recuperado de: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12228

Muñoz-Chávez, J. y López-Chau, A. (2018). Mobbing y satisfacción laboral en docentes de Instituciones de Educación Superior del centro de México. Una evidencia empírica sobre su relación. Ciencia y Sociedad, 43 (4), 13-21. http://dx.doi.org/10.22206/cys.2018.v43i4.pp13-21

Murillo, F. y Duk, C. (2020). El Covid-19 y las brechas educativas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(1), 11-13. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000100011

Oros, L. y Main, M. (2004). ESLA-educación: una escala para evaluar la satisfacción laboral de los docentes. RIEE | Revista Internacional De Estudios En Educación, 4(1), 20-34. https://doi.org/10.37354/riee.2004.035

Pardo, A. y Ruiz, M. (2005). Análisis de datos con SPSS 13 Base. Madrid: McGraw-Hill.

Pardo, H. y Cobo, C. (2020). Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia Ideas hacia un modelo híbrido post-pandemia. OutliersSchool. Barcelona.

Pérez-Narváez, M. y Tufiño, A. (2020). Teleeducación y COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 58-64. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.296

Razeto, A. (2016). El involucramiento de las familias en la educación de los niños. Cuatro reflexiones para fortalecer la relación entre familias y escuelas. Páginas De Educación, 9(2), 190-216. https://doi.org/10.22235/pe.v9i2.1298

Ruiz, G. (2020). Marcas de la Pandemia: El Derecho a la Educación Afectado. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 45-59. Recuperado de: https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12355

Sonlleva, M., Martínez, S. y Monjas, R. (2019) Comparación del Grado de Satisfacción del Profesorado de Educación Física con la Formación Inicial y la Inserción Profesional. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 12(1), 137-174. https://doi.org/10.15366/riee2019.12.1.009

UNESCO (2020) Aportes para una respuesta educativa frente al COVID-19 en América Latina. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe (OREALC/UNESCO Santiago). Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373761

Ureña, P. y Castro, C. (2009). Calidad de vida, sentido de coherencia y satisfacción laboral en profesores (as) de colegios técnicos en la Dirección Regional de Heredia. Revista Electrónica Educare, 13(1), 71-87. https://doi.org/10.15359/ree.13-1.6

Vivanco-Saraguro, Á. (2020). Teleducación en tiempos de COVID-19: brechas de desigualdad. CienciAmérica, 9(2), 166-175. http://dx.doi.org/10.33210/ca.v9i2.307

Published

2020-12-02

How to Cite

Reynoso, O., Portillo, S., & Castellanos, L. (2020). Explanatory model of teacher satisfaction in the remote teaching period. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 229–247. https://doi.org/10.46661/ijeri.5236

Issue

Section

Artículos