Cultural e-snapshots as a digital resource
analysis of their influence on digital competence
DOI:
https://doi.org/10.46661/ijeri.7569Keywords:
Digital competence, teaching method innovations, teachers in training, educational technology, cultural snapshotsAbstract
Technological advances allow the creation of different types of educational resources. Cultural snapshots, linked to narratives that combine cinema, music and literature, are now developed through videos, blogs or podcasts, called e-snapshots. The creation of these digital resources influences the development of digital competence. Due to this, the objective of this study is to know the influence that the elaboration of cultural e-snapshots has on the level of digital competence of future teachers.
A quantitative longitudinal panel design was applied (pre-test and post-test), with a descriptive and inferential approach. The sample is made up of 113 prospective primary teachers from the University of Malaga (Spain) in the 2021/2022 academic year. The Digital Competence Questionnaire for Future Teachers was used as an instrument. The results indicate a notable perception of the level of digital competence after creating the e-snapshots, significantly improving compared to the moment prior to their development. Regarding the gender variable, there are significant differences in favor of men. In conclusion, the creation of cultural e-snapshots is a creative alternative for the design of educational resources that favors the improvement of digital competence.
Downloads
References
Aguaded, J. I., & López-Meneses, E. (2009). La blogosfera educativa: nuevos espacios
universitarios de innovación y formación del profesorado en el contexto europeo. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 12(3), 165-172.
https://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/6299/La_blogosfera_educativa.pdf?sequence=2
Aguilar, Á.I., Colomo, E., Colomo, A., y Sánchez, E. (2021). COVID-19 y competencia digital: percepción del nivel en futuros profesionales de la educación. Hachetetepé. Revista científica De Educación Y Comunicación, (24), 1102. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1102
Álvarez, E. (2018). La utilización de los nuevos contextos digitales como una herramienta alternativa para la enseñanza de la Historia. IJNE. International Journal of New Education, (2), 95-113. https://doi.org/10.24310/IJNE1.2.2018.5191
Bandura, A. (2011). A Social Cognitive perspective on Positive Psychology. International Journal of Social Psychology, 26(1), 7-20. https://doi.org/10.1174/021347411794078444
Barbosa, A., y García, D. (2021). Aprendizaje-servicio en la Pontificia Universidad Javeriana seccional Bogotá, una experiencia de institucionalización en curso. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, (12), 59-70. https://doi.org/10.1344/RIDAS2021.12.7
Bisquerra, R., y García, E. (2018). La educación emocional requiere formación del profesorado. Revista del consejo escolar del estado, 5 (8), 15-27.
Cabero, J., Romero, R., & Palacios, A. (2020a). Evaluation of Teacher Digital Competence Frameworks Through Expert Judgement: the Use of the Expert Competence Coefficient. Journal of New Approaches in Educational Research, 9(2), 275-293. https://doi.org/10.7821/naer.2020.7.578
Cabero, J., Barroso, J., Gutiérrez, J.J., & Palacios, A. (2020b). Validación del cuestionario de competencia digital para futuros maestros mediante ecuaciones estructurales. Bordón, 72(2), 45-63. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.73436
Cabero, J., Valencia, R., y Palacios, A. (2022). La formación virtual en tiempos de COVID-19. ¿Qué hemos aprendido? IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (17), 14–26. https://doi.org/10.46661/ijeri.6361
Cañete, D., Torres, C., Lagunes, A., y Gómez, M. (2022). Competencia digital de los futuros docentes en una Institución de Educación Superior en el Paraguay. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (63), 159-195. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91049
Carretero, S., Vuorikari, R., y Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: the Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Publication Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/38842
Cassany, D., & Shafirova, L. (2021). “¡Ya está! Me pongo a filmar”: Aprender grabando vídeos en clase. Revista signos, 54(107), 893-918. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342021000300893
Colomo, E. (2014). El mundo de los valores: una aproximación teórica al concepto de valor y sus características. Revista de ciencias de la educación, (237), 25-37.
Colomo, E., Colomo, A., Basgall, L., & Cívico, A. (2022a). Pre-service teachers’ perceptions of the role of ICT in attending to students with functional diversity. Educational Technology and Functional Diversity. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11212-3
Colomo, A., Colomo, E., Guillén-Gámez, F.D., & Cívico, A. (2022b). Analysis of Prospective Teachers’ Perceptions of the Flipped Classroom as a Classroom Methodology. Societies, 12 (4), 98. https://doi.org/10.3390/soc12040098
Crompton, H. (2017). ISTE standards for educators: a guide for teachers and other professionals. International Society for Technology in Education.
Esteban, F. (2016). La formación del carácter de los maestros. Universitat de Barcelona Edicions.
Gabarda, V., Cuevas, N., Colomo, E., y Cívico, A. (2022). Competencias clave, competencia digital y formación del profesorado: percepción de los estudiantes de pedagogía. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 26(2), 7-27. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i2.21227
García-Aretio, L. (2022). Radio, televisión, audio y vídeo en educación. Funciones y posibilidades, potenciadas por el COVID-19. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 25(1), 09–28. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.31468
García-Hernández, C., Herrán-Alonso, A., Gallinar-Cañedo, D., y Ruiz-Fernández, J. (2022). Innovación en la docencia de Fundamentos de la Georgrafía a partir de la elaboración de recursos de audio. En J. M. Ribera y M.M. Sáenz (Eds), La innovación como motor para la transformación de la enseñanza universitaria (pp. 281-289). Universidad de la Rioja
García-Marín, D., & Aparici, R. (2020). Voces domesticadas y falsa participación: Anatomía de la interacción en el podcasting transmedia. Comunicar, XXVIII(63), 97-107. https://doi.org/10.3916/C63-2020-09
González, M. J., Prieto, H., & Baptista, F. (2022). Didáctica del podcast en el programa PMAR. Una experiencia de aula en la Comunidad de Madrid. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 25(1), 183–201.
https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30618
Jagielska-Burduk, A., & Stec, P. (2019). Council of Europe Cultural Heritage and Education Policy: Preserving Identity and Searching for a Common Core? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 1-12. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.1.354641
Jiménez, D., Martínez de Miguel, S., y Vizcaíno, J. (2020). El papel de la escuela en la promoción del patrimonio cultural. Un análisis a través del folklore. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3), 67-82. https://doi.org/10.6018/reifop.384021
López, M., Martínez, O., y Leyva, P.A. (2020). La formación de los jóvenes para el trabajo desde la relación entre cultura y educación. Opuntia Brava, 12 (3), 9-18.
López Belmonte, J., Pozo Sánchez, S., Ávila Rodríguez, M., y Montero Cáceres, C. (2020). Proyección pedagógica de la competencia digital docente. El caso de una cooperativa de enseñanza. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (14), 167–179. https://doi.org/10.46661/ijeri.3844
Luna, U., Vicent, N., Reyes Cabrera, W., y Quiñonez, S. H. (2019). Patrimonio, currículum y formación del profesorado de Educación Primaria en México. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 83-102. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.1.358761
Marín, V. (2016). El blog: pensamiento de los profesores en formación en educación primaria. Opción, 32(79), 145-162.
Marín, V., Sampedro, B. E., Muñoz, J. M., & Salcedo, P. (2020). El blog en la formación
de los profesionales de la educación. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(2), 113‐126. https://doi.org/10.6018/reifop.414061
Marín Suelves, D., Vidal, M. I., Peirats, J., y San Martín, Á. (2019). Competencia digital transversal en la formación del profesorado, análisis de una experiencia. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 5(1), 4-12. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2019.v5i1.4890
Moreno, D., Palacios, A., Barreras, Á., & Pacual, V. (2020). An Assessment of the Impact of Teachers’ Digital Competence on the Quality of Videos Developed for the Flipped Math Classroom. Mathematics, 8(2), 148.
https://doi.org/10.3390/math8020148
Muquis, K. (2022). Inteligencia Emocional (Salovey y Malovey) y aprendizaje social en estudiantes universitarios. RES NON VERBA Revista Científica, 12(2), 16-29. https://doi.org/10.21855/resnonverba.v12i2.654
Ortega, I. (2019). Uso del podcast como recurso didáctico para la mejora e la comprensión auditiva del inglés como segunda lengua (L2). Revista de Lenguas para Fines Específicos, 25(2), 9-25. http://dx.doi.org/10.20420/rlfe.2019.378
Pedrero, E., & Morón, J. A. (2016). Experiencia universitaria con blogs en Educación para la Salud. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (5), 150-159. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1607
Pupo, R. (2014). La educación, crisis paradigmática y sus mediaciones. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (17), 101-119. https://doi.org/10.17163.soph.n17.2014.18
Ríos, A., & Romero, R. (2022). YouTube y el aprendizaje formal de matemáticas. Percepciones de los estudiantes en tiempos de COVID-19. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 8(2).
https://doi.org/10.24310/innoeduca.2022.v8i2.14516
Rodríguez, R., y Cantero, M. (2020). Albert Bandura: impacto en la educación de la teoría cognitiva social del aprendizaje. PADRES Y MAESTROS, (384), 72-76. https://doi.org/10.14422/pym.i384.y2020.011
Romero, M., Gabarda, C., Cívico, A., y Cuevas, N. (2021). Las familias ante la encrucijada de la alfabetización mediática e informacional. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(2), 46-58. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12404
Roque, E. (2020). Tutoriales de Youtube como estrategia de aprendizaje no formal en estudiantes universitarios. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.797
Rosenthal, R., Cooper, H., & Hedges, L. (1994). Parametric measures of effect size. The handbook of research synthesis, 621(2), 231-244.
Seidmann, S. (2022). Educación, cultura y valores sociales a lo largo de la dimensión temporal. Revista Educaçao e cultura contemporânea, 19(58), 222-232
Usart, M., Lázaro, J.L., & Gisbert, M. (2021). Validation of a tool for self-evaluating teacher digital competence. Educación XXI, 24(1), 353-373. https://doi.org/10.5944/educxx1.27080
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ernesto Colomo Magaña, Andrea Cívico Ariza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.