Relationship among the Actors and Levels of Trust in Secondary Education Centers of the Guayaquil Canton (Ecuador)

Authors

  • Mónica Rebeca Franco Pombo Universidad Católica Santiago de Guayaquil
  • María del Mar Fernández Martínez Universidad de Almería
  • Antonio Luque de la Rosa Universidad de Almería https://orcid.org/0000-0001-7981-029X
  • Rafaela Gutiérrez Cáceres Universidad de Almería

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.3795

Keywords:

School climate, perception, innovation, reform

Abstract

The public policy of Ecuador has placed the improvement of educational quality as one of the main objectives of government management. The climate-school constructs, organizational climate, work climate, and institutional climate, are used in different environments to accentuate the importance of the relationship established between a management environment ­ factor and the quality of results in organizations.

Throughout this study, the objective has been to analyze the variations in the relationship among the actors, and the levels of trust between the actors of the school organizational climate, according to the socioeconomic level, the role played in the educational community, or the type of socio-educational center. 

The study follows a new approach of an experimental, descriptive-comparative investigation, using techniques such as the survey, the interview, and the discussion group, adjusting to the mixed methodology according to the objectives and sense of the research proposed.

In consideration of the results, we will appreciate that the relationships between the actors and the confidence levels of the actors show mostly positive indicators based on the responses of the participants in the study. However, the percentage of negative perceptions (24.34%) is a factor to consider, since it might suggest that these perceptions underlie indicators of distrust that should be taken into account for any future interventions.

In conclusion, the schools participating in this study have built a mostly positive school organizational climate, which generates favorable spaces for innovation and change processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asensio Muñoz, I. y Fernández Díaz, M. (1991). El clima de las Instituciones de Educación Superior. Revista Complutense de Educación, 2(3), 501-518. Recuperado el 16/05/2018, de www.raco.cat/index.php/Educar/article/download /20736/20576.

Delgado Algarra, E.J. (2015). Investigación acción participativa como impulsora de la ciudadanía democrática y el cambio social. IJERI: International journal of Educational Research and Innovation, 3, 1-11

Escarbajal Frutos, A., Caballero García, C.M. y Roda Páez, M. (2019). A study of educational situation and family enviroment of students in vulnerable contexts. IJERI: International journal of Educational Research and Innovation, 11, 71-82.

Fernández Batanero, J.M. (2015). Convivencia escolar. Un estudio en la provincia de Sevilla (España). IJERI: International journal of Educational esearch and Innovation, 3, 78-93

García Medina, R. (2018). Inclusión y convivencia para prevenir el racismo, la xenofobia y otras formas de intolerancia: uno de los retos principales de nuestro sistema educativo. Ciencia, Técnica y Mainstreaming Social, 2, 53-6.

Gil López, A.J., Antelm Lanzat, A.M. y Cacheiro González, M.L. (2018). Análisis de la capacidad de innovación escolar desde la perspectiva del profesorado de educación secundaria. La escuela como organización que aprende. Educar, 54(2), 449-468

Huber, J., Montpoint-Gaillard, P. y Weisheimer, P. (2018). Pour une école de la convivencia. Cahiers Pedagogiques, 73, 14-16

Leiva Olivencia, J.J. (2015). Interculturalidad y estilos de aprendizaje: nuevas perspectivas pedagógicas IJERI: International journal of Educational Research and Innovation, 3, 36-51

McMillan, J. H. y Schumacher, S. (2012). Investigación educativa: una introducción conceptual. Madrid: Pearson.

Ministerio de Educación (2012) Marco Legal Educativo. Quito: Editogran.

Ministerio de Educación (2013) Informe de Rendición de Cuentas 2012. Quito: Editogran.

Murphy, E.R., Tubritt, J. y Norman, J.O. (2018). The role of empathy in preparing teachers to tackle bullying. NAER: Journal of New Approaches in Educational Research, 7(1), 17-23.

Retana Alvarado, D.A., De las Heras Pérez, M.A., Vázquez Bernal, B. y Jiménez Pérez, R. (2018). El cambio en las emociones de maestros en formación inicial hacia el clima de aula en una intervención basada en investigación escolar. Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias, 15(2), 2602-2619.

Romero Pérez, E.C. y García Fernández, J. (2018). Contra la violencia, educación popular y ciudadanía global. Revista Padres y Maestros / Journal of Parents and Teachers, 373, 66-71

Senplades (2013). Plan Nacional para el Buen Vivir 2013-2017. Quito: Senplades.

Toro Álvarez, F. y Cabrera Gómez, H. (1998). Distinciones y relaciones entre clima, motivación, satisfacción y cultura organizacional. Revista Interamericana de Psicología Ocupacional, 17(2), 27-41.

Weinstein, J. y Raczynski, D. (2018). Construcción y pérdida de la confianza de docentes: un análisis de incidentes críticos. Psicoperspectivas, 17(1), 34-46.

Published

2019-06-17

How to Cite

Franco Pombo, M. R., Fernández Martínez, M. del M., Luque de la Rosa, A., & Gutiérrez Cáceres, R. (2019). Relationship among the Actors and Levels of Trust in Secondary Education Centers of the Guayaquil Canton (Ecuador). IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (12), 184–202. https://doi.org/10.46661/ijeri.3795

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)