Analysis of the motivations of the university teaching staff of the Faculty of Architecture of the San Carlos University of Guatemala for permanent training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.4437

Keywords:

Continuing education, teacher perception, motivation, educational quality

Abstract

In the world, teacher training is a subject that is constantly under investigation, it can be said that it does not go out of style because it is one of the main issues that tend to be related to the quality of teaching. The teaching staff must have greater relevance as a factor in the influence of current professional practices and the continuing education they develop is key in the updating and quality of their teaching practice.

Through this study, the objective was the analysis of the perceptions of teachers of the Faculty of Architecture of the University of San Carlos de Guatemala (USAC) about the motivations that this group presents to participate in the teacher training program of the USAC.

Thus, through an descriptive exploratory study through an opinion questionnaire, the interpretation of the results obtained categorized in a series of motivational factors of such participation in the program was raised.

As conclusions, the purpose of innovating stands out, with the purpose of improving the educational quality in its development as well as the concern to improve the level of scientific content and psycho-pedagogical training, although the need to bring this program closer to the needs is appreciated Teachers' daily practices and the possibility of applying them in the classroom to the learning obtained in the training activities proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Luque de la Rosa, Universidad de Almería

PROFESOR TITULAR

DEPARTAMENTO DE EDUCACIÓN

References

Ballesteros Martín, M. de la M. y Moral Rama, A. (2014). Uso de programas de simulación para promover la pedagogía activa en la docencia universitaria. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (1), 87-98. Recuperado a partir de https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/884

Florido Benítez, L., Leiva Olivencia, J. J., & Pérez Galán, R. (2014). La formación permanente del profesorado de formación profesional de hostelería y turismo: un análisis pedagógico. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (1), 50-69. Recuperado a partir de https://www.upo.es/revistas/ index.php/IJERI/article/view/872

Gimeno Sacristán, J. (1989). Profesionalidad docente, currículo y renovación pedagógica. Investigación en la escuela, 7, 3-21.

Gimeno Sacristán, J. (Comp.). (2006). La reforma necesaria: entre la política educativa y la práctica escolar. Madrid: Morata.

Imbernón Muñoz, F. (2007). 10 ideas clave: La formación permanente del profesorado: nuevas ideas para formar en la innovación y el cambio. Barcelona: Graó.

Imbernón Muñoz, F. (2010). La formación del profesorado y el desarrollo del currículum. En F. Gimeno Sacristán (Comp.), Saberes e incertidumbres sobre el currículum, (pp.588-602). Madrid: Morata.

Imbernón Muñoz, F. (2014). Calidad de la enseñanza y formación del profesorado, un cambio necesario. Barcelona: Octaedro.

Luque Vílchez, M. (2018). Los aprendizajes derivados de la participación en un plan de formación de profesorado universitario novel: relato de una vivencia. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (10), 153-162. Recuperado a partir de https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/ 2595

Marcelo García, C. (1994). Formación. En P. De Vicente (Ed.), La Formación del Profesorado para el cambio Educativo, (pp.45-78). Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias. PPU.

Martínez Luque, C. M., Hervás Gómez, C., & Román Graván, P. (2017). Experiencia en el ámbito universitario: autoeficacia y motivación docente. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (8), 175-184. Recuperado a partir de https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2403

McMillan, J. H. y Schumacher, S. (2012). Investigación educativa: una introducción conceptual. Madrid: Pearson.

Medina Rivilla, A. (2006). La formación del profesorado en el marco de la sociedad intercultural y de transformación del conocimiento: enfoque de la formación permanente dentro de la sociedad del conocimiento, centrado en la promoción de las comunidades virtuales de aprendizaje. Primeras Noticias. Comunicación y Pedagogía, 212, 71-75.

Mesa Sánchez, R. y Laguna González, M. (2011). La investigación docente, una reflexión sobre la práctica y la formación continua. Investigar para enseñar. Textos, 56, 98-111.

Montero Mesa, L. (2002). La formación inicial, ¿puerta de entrada al desarrollo profesional? Educar, 30, 69-89.

Stenhouse, L. (1993). La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata.

Vigier Moreno, F. J. (2017). La autoevaluación como oportunidad de aprendizaje: una experiencia en el ámbito de la formación de traductores jurídicos. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (8), 260-269. Recuperado a partir de https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/ 1970

Villar Angulo, L. y Alegre de la Rosa, O. (2004). Manual para la excelencia en la enseñanza superior. Madrid: McGraw Hill.

Woods, P. (1998). La escuela por dentro la etnografía en la investigación educativa. Barcelona: Paidós.

Zabalza Beraza, M. (2002). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea.

Published

2020-07-09

How to Cite

Fernández Martínez, M. del M. ., Luque de la Rosa, A., Carrión Martínez, J. J. ., & Valdez Contreras , E. F. (2020). Analysis of the motivations of the university teaching staff of the Faculty of Architecture of the San Carlos University of Guatemala for permanent training. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (14), 17–35. https://doi.org/10.46661/ijeri.4437

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)