The level of digital literacy in English teacher in Primary Education
DOI:
https://doi.org/10.46661/ijeri.4038Keywords:
Digital literacy, teachers, primary school, ICTsAbstract
The inclusion of Information and Communication Technologies (ICT) in people's daily lives, as well as their influence on the development of multiple professional and personal spheres, has taken on a notorious role for society when it comes to being communicated and informed. This is leading to the creation of numerous jobs that, until a few years ago, did not exist. Because of this, education must respond to the needs and realities that exist today and offer students a quality education. In this way, current education professionals must be trained and updated in order to meet and attend to the needs of students in the new media and digital environment. The objective of this study is to know the degree of digital literacy, as well as the instruments used by English teachers in the Primary Education stage. To this end, research has been carried out using a quantitative methodology with the participation of a total of 112 educators specialising in English from the Community of Madrid, through the creation of a survey. Among the most outstanding results, it can be pointed out that teachers are committed to the use of ICT in their classrooms. However, they present a medium-low training in the subject. In conclusion, it should be pointed out that the level of digital literacy among teaching staff must be as optimal as possible, thus offering a response in accordance with society's demand.
Downloads
References
Alva, A.R. (2015). Los nuevos rostros de la desigualdad en el siglo XXI: la brecha digital. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 223, 265 – 286.
Barrantes, G., Casas, L., & Luengo, R (2011). Obstáculos percibidos para la integración de las TIC por los profesores de Infantil y Primaria en Extremadura. Pixel – Bit, 39, 83 – 94.
Cabero, J. (2016). Tendencias educativas para el siglo XXI. Madrid: Ediciones CEF.
Cabero, J., & Llorente-Cejudo, M. C. (2013). La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las tecnologías de la información (TIC). Eduweb, 7(2), 11-22.
Cassany, D., & Ayala, G. (2008). Nativos e inmigrantes digitales en la escuela. Participación educativa, 9, 53 – 71.
Castañeda, H. A. A. (2017). Estado actual de las competencias TIC de docentes. Puente, 9(2), 23-32.
Castaño, C. (2008). La segunda brecha digital. Madrid: Ediciones Cátedra.
Coll, C., Mauri, T., & Onrubia, J. (2008). Análisis de los usos reales de las TIC en contextos educativos formales: una aproximación sociocultural. Revista electrónica de investigación educativa, 10(1), 1 – 18.
Fernández, F.J., & Fernández, M.J. (2016). Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales. Comunicar, 46, 97 – 105. https://doi.org/10.3916/C46-2016-10
Gilbert, P. (2014). Digital literacy. NC State University. Raleigh. NC.
Gutiérrez, A. (2008). Las TIC en la formación del profesorado. “Realfabetización” digital del profesorado. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 63 (22,3), 191 – 206.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill Education. Interamericana Editores.
Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 238, de 4 de octubre de 1990, pp. 13 a 651. https://bit.ly/2W791Kl
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 6, de 4 de mayo de 2006, pp. 17158 a 17207. http://bit.ly/2ZDhTZI
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, núm. 295, de 10 de diciembre de 2013, pp. 97858 a 97921. http://bit.ly/2GAuwMf
Llamas-Salguero, F., & Macías Gómez, E. (2017). Formación inicial de docentes en educación básica para la generación de conocimiento con las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Revista Complutense De Educación, 29(2), 577-593. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.53520
Lorenzo, J. (2005). La lectura en la generación de la Red. Jóvenes, lectura e Internet. Revista de estudios de juventud, 70, 65-79.
Luz, C. G. M. (2018). Educación y tecnología: estrategias didácticas para la integración de las TIC. Editorial UNED.
Mayorga, M.J., Madrid, D., & Núñez, F. (2011). La competencia digital de los docentes. Formación y actualización en Web 2.0. Etic@net, 9(11), 213 - 232.
Norris, P. (2001). Digital Divide, Civic Engagement, Information Poverty and the Internet Worldwide. Cambridge: Cambridge University Press.
OECD (2015). Students, Computers and Learning: Making the connection. PISA, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264239555-en
Plaza de la Hoz, J. (2017). Autoridad docente y Nuevas Tecnologías: cambios, retos y oportunidades. Revista Complutense de Educación, 29(1), 269-285. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.52281
Porlán, I. G., Espinosa, M. P. P., & Sánchez, F. M. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. RED: Revista de Educación a Distancia, 56, 1-22. http://dx.doi.org/10.6018/red/56/7
Prensky, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. Madrid: SM.
Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon. MCB University Press, 9(5), 1 – 6. https://doi.org/10.1108/1074812011042816
Reygadas, L. (2008). Tres matrices generadoras de desigualdades. Pobreza humana, desigualdad y exclusión social en la ciudad del siglo XXI. México: Siglo XXI y Universidad Nacional Autónoma de México.
Sánchez, P., Ramos, F.J. & Sánchez, J. (2014). Formación continua y competencia digital docente: el caso de la Comunidad de Madrid. Revista Iberoamericana de Educación, 65, 91-110.
Travieso, J.L., & Planella, J. (2008). La alfabetización digital como factor de inclusión social: una mirada crítica. UOC Papers, Revista sobre la sociedad del conocimiento, 6, 1- 8.
Sangrá, L. M. (2016). La nueva brecha digital docente. El futuro de las nuevas tecnologías en Primaria desde la formación del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(2), 301-313.
Van Dijk, J. (2006). Digital divide research, achievements and shortcomings. Poetics, 34 (4-5), 221 – 235. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2006.05.004
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Aurora Forteza Matínez, Patricia de Casas Moreno, Arantxa Vizcaíno Verdú

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.