The level of digital literacy in English teacher in Primary Education

Authors

  • Aurora Forteza Matínez Universidad de Huelva https://orcid.org/0000-0001-9680-5927
  • Patricia de Casas Moreno Universidad de Nebrija
  • Arantxa Vizcaíno Verdú Universidad de Huelva

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.4038

Keywords:

Digital literacy, teachers, primary school, ICTs

Abstract

The inclusion of Information and Communication Technologies (ICT) in people's daily lives, as well as their influence on the development of multiple professional and personal spheres, has taken on a notorious role for society when it comes to being communicated and informed. This is leading to the creation of numerous jobs that, until a few years ago, did not exist. Because of this, education must respond to the needs and realities that exist today and offer students a quality education. In this way, current education professionals must be trained and updated in order to meet and attend to the needs of students in the new media and digital environment. The objective of this study is to know the degree of digital literacy, as well as the instruments used by English teachers in the Primary Education stage. To this end, research has been carried out using a quantitative methodology with the participation of a total of 112 educators specialising in English from the Community of Madrid, through the creation of a survey. Among the most outstanding results, it can be pointed out that teachers are committed to the use of ICT in their classrooms. However, they present a medium-low training in the subject. In conclusion, it should be pointed out that the level of digital literacy among teaching staff must be as optimal as possible, thus offering a response in accordance with society's demand.

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Author Biographies

Aurora Forteza Matínez, Universidad de Huelva

Doctoranda en Comunicación en el programa Interuniversitario de Educomunicación por la Universidad de Huelva. Máster Universitario en Tecnologías de la Información y la Comunicación para la Educación y Aprendizaje Digital por la Universidad Antonio de Nebrija. Graduada en Maestra en Educación Primaria con mención en Lenguas Extranjeras (Inglés) por la Universidad Camilo José Cela. Diplomada en magisterio en Educación Infantil por la Universidad de Castilla - La Mancha.

Patricia de Casas Moreno, Universidad de Nebrija

Profesora de la Universidad Antonio de Nebrija en el Máster Universitario en Tecnologías de la Información y la Comunicación para la Educación y Aprendizaje Digital. Doctora en Comunicación en la rama de Alfabetización Mediática por la Universidad de Huelva. Licenciada en Periodismo por el Centro Andaluz de Estudios Empresariales (CEADE) en Sevilla. Graduada en el Máster de Comunicación y Educación Audiovisual y especializada en Comunicación 2.0 y Redes Sociales por la Universidad de Huelva. Miembro de Grupo Comunicar y del Consejo Técnico de la Revista Comunicar. Miembro del Grupo de Investigación «Ágora» del Plan Andaluz de Investigación (HUM-648). Su línea de investigación está centrada en calidad de los medios de comunicación, los estereotipos, el lenguaje informativo y los hábitos de la audiencia como punto de partida de propuestas educativas para un mejor consumo por parte de la sociedad.

Arantxa Vizcaíno Verdú, Universidad de Huelva

Doctoranda en el programa Interuniversitario de Comunicación de la Universidad de Huelva en la línea de Educomunicación y Alfabetización Mediática. Máster en Comunicación y Educación Audiovisual por la Universidad de Huelva (Premio Extraordinario de Trabajo Final de Máster 2016-2017), y Graduada en Publicidad y Relaciones Públicas por la Universidad de Alicante. Investigadora de la Red 'Alfamed Joven' y del Grupo Investigación 'Ágora' (HUM-648). Actualmente desarrolla la tesis sobre alfabetismos transmedia, competencias mediáticas y cultura participativa juvenil en escenarios audiovisuales.

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Published

2020-07-09

How to Cite

Forteza Matínez, A., de Casas Moreno, P., & Vizcaíno Verdú, A. (2020). The level of digital literacy in English teacher in Primary Education. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (14), 76–90. https://doi.org/10.46661/ijeri.4038

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