Analysis of Educational Excellence in the 2016-2018 triennium for basic education at the General Santander Educational Institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.4167

Keywords:

Education, Quality of Education, Comparative Evaluation, Educational Excellence

Abstract

This research work aimed to perform an analysis of educational excellence, Synthetic Index of Educational Quality (ISCE), in the triennium 2016 to 2018, at the General Santander Educational Institution of the municipality of Soacha-Cundinamarca, Colombia. The calculation was made for each of the components of excellence; Progress, Performance, Efficiency and School Environment. It was possible to see an increase in their ISCE from 2016, from 4.20 to 2018 to 4.89. This is due to the improvement plans that the institution has implemented year after year to improve its ISCE.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Enrique Díaz-Pinzón, Universidad Nacional de Colombia

This research work aimed to perform an analysis of educational excellence, Synthetic Index of Educational Quality (ISCE), in the triennium 2016 to 2018, at the General Santander Educational Institution of the municipality of Soacha-Cundinamarca, Colombia. The calculation was made for each of the components of excellence; Progress, Performance, Efficiency and School Environment. It was possible to see an increase in their ISCE from 2016, from 4.20 to 2018 to 4.89. This is due to the improvement plans that the institution has implemented year after year to improve its ISCE.

References

Bayona, H. (2016). Lo bueno, lo malo y lo feo del Índice Sintético de la Calidad Educativa (ISCE). Recuperado de: http://lasillavacia.com/silla-llena/red-de-la-educaci-n/historia/lo-bueno-lo-malo-y-lo-feo-del-ndice-sint-tico-de-la-calidad

Díaz, J. (2016a). Soporte técnico de simulación Phet en la enseñanza y aprendizaje de fracciones equivalentes. Revista de investigaciones Universidad del Quindío, 28 (2), 31-41. Recuperado de: http://blade1.uniquindio.edu.co/uniquindio/revistainvestigaciones/adjuntos/pdf/f30d_Galeras-1-23-33.pdf

Díaz, J. (2016b). Aplicación PhET: estrategia de enseñanza-aprendizaje de fracciones equivalentes. Revista Criterios, 23 (1), 111-123. Recuperado de. http://www.umariana.edu.co/ojs-ditorial/index.php/criterios/article/view/1193

Díaz, J. (2016c). Planetario: Estrategia de aprendizaje. Revista Fedumar Pedagogía y Educación, 3(1), 117-125. (2016). Recuperado de: http://www.umariana.edu.co/ojs-editorial/index.php/fedumar

Díaz, J. (2016d). Clubes de Astronomía: Didáctica de enseñanza de la Ciencia y la Investigación. Revista Fedumar Pedagogía y Educación, 3(1), 127-137 (2016). En línea http://www.umariana.edu.co/ojs-editorial/index.php/fedumar.

Díaz, J. (2017a). Importancia de la simulación Phet en la enseñanza y aprendizaje de fracciones equivalentes. Revista Educación y Desarrollo Social. Vol.11, No1. (2017). En línea: https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/reds/article/view/2011

Díaz, J. (2017b) Simulador Applet Descartes: Como didáctica de enseñanza de la función cuadrática. Revista Innova Research Journal, 2 (8). Recuperado de: http://www.journaluidegye.com/magazine/index.php/innova/article/view/256

Díaz, J. (2017c). Conocimiento y apropiación de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la formación docente. Revista Actualidades Pedagógicas. Número 69,121-131. Recuperado de: https://revistas.lasalle.edu.co/index.php/ap/article/view/4066/3198

Díaz, J. (2017d). Formación de Docentes en el Uso y Apropiación de las Tic. Revista Innova Research Journal. Vol.2 Número 9. (2017). Recuperado el 15 de octubre de 2017 de: http://www.journaluidegye.com/magazine/index.php/innova/article/view/257/398

Díaz, J (2018). Análisis de los resultados del Índice Sintético de la Calidad Educativa (ISCE) 2017 de las Secretarías de Educación Certificadas de Colombia. Revista: International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 10, 331-341

El Tiempo. (2017). Colombia superó las metas en educación para 2017. Recuperado el 20 de mayo de 2017 de: http://www.eltiempo.com/vida/educacion/resultados-del-indice-sintetico-de-calidad-educativa-2017-86552

Eurydice. (2012). Cifras clave de la educación en Europa 2012. Recuperado de: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/134ES.pdf

Francia, L. (2017). Ideb: Aprende todo sobre el Índice de Desarrollo de la Educación Básica. Recuperado de: http://appprova.com.br/ideb/

Franco, R. (2016). Impactos de la política de calidad Educativa, en los niveles de educación básica secundaria y media de la Institución Educativa el Encano, Municipio de Pasto. Recuperado de: http://stadium.unad.edu.co/preview/UNAD.php?url=/bitstream/10596/8601/1/36757491.pdf

Godoy, S. (2015). Índice Sintético de Calidad Educativa- ISCE. Recuperado el 20 de mayo de 2017 de http://www.ucc.edu.co/cali/prensa/2016/PublishingImages/Paginas/Jornada-de-Calidad-Educativa-en-la-U

Instituto Colombiano para el fomento de la Educación Superior. (2016). ISCE: Guía Metodológica. Recuperado de: http://aprende.colombiaaprende.edu.co/ckfinder/userfiles/files/Gu%C3%ADa%20Metodol%C3%B3gica_ISCE.pdf

Jaramillo, J. (2017). Siempre día-e. Recuperado de: http://aprende.colombiaaprende.edu.co/siemprediae

Ministerio de Educación Nacional. (2017). ¿Qué es el índice sintético de calidad educativa (ISCE)? Recuperado de: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-349835_quees.pdf

Remolina, J. (2015). La calidad sintética de los indicadores educativos. Recuperado de: https://www.las2orillas.co/la-calidad-sintetica-de-los-indicadores-educativos/

Robles, H. (2010). El Sistema de Indicadores Educativos del Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación. Recuperado el 14 de octubre de 2017 de: http://publicaciones.inee.edu.mx/buscadorPub/P1/C/224/P1C224_06E06.pdf

Universidad del Norte. (2015). Propuesta de Evaluación con Carácter Diagnóstico Formativa

ECDF. Recuperado de: http://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/all/modules/mapa/docs/curso_ECDF/UNINORTE_curso%20ECDF.pdf

Zambrano, M (2015). Alcances e inconsistencias del Índice Sintético de Calidad Educativa (ISCE), diseñado y aplicado por el Ministerio de Educación de Colombia en el año 2015. Recuperado de: http://acofade.org/documentos/notiacofade/Indice%20sinte%C3%ACtico%20de%20calidad%20educativa_MEN_Colombia.pdf

Published

2019-06-13

How to Cite

Díaz-Pinzón, J. E. (2019). Analysis of Educational Excellence in the 2016-2018 triennium for basic education at the General Santander Educational Institution. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (12), 63–75. https://doi.org/10.46661/ijeri.4167

Issue

Section

Artículos