Analysis of Regression and Correlation in the SABER 11 Test in the period 2011 to 2017

Authors

  • Jorge Enrique Díaz-Pinzón Universidad Nacional de Colombia

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.4589

Keywords:

Education, Quality of Education, Comparative evaluation, Comparative education, Correlation

Abstract

A research study was carried out related to the scores obtained by the eleventh grade students of the General Santander Educational Institution of the Soacha-Cundinamarca municipality of the afternoon session, in the SABER 11 test between 2011 and 2017 with the aim of comparing the results obtained From the statistical analysis of the data applying the ANOVA, it was observed that there is a correlation between time and score (R =, 780), time-mathematics (R =, 748), time-English (R =, 933), time- critical reading (R =, 945), which was positive is to say that there are directly proportional relationships between the variables.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chica, S. Galvis. D. Ramírez, A. (2009). Determinantes del rendimiento académico en Colombia: pruebas ICFES Saber 11º, 2009. Recuperado de: http://www.eafit.edu.co/escuelas/economiayfinanzas/publicaciones/Documents/working-papers/Determinantes%20del%20rendimiento%20acad%C3%A9mico%20en%20Colombia%20pruebas%20ICFES%20Saber%2011%C2%BA,%202009%20Revisado.pdf

Congreso de la República de Colombia. (2009). Ley 1324 de 2009: por la cual se fijan parámetros y criterios para organizar el sistema de evaluación de resultados de la calidad de la educación, se dictan normas para el fomento de una cultura de la evaluación, en procura de facilitar la inspección y vigilancia del Estado y se transforma el ICFES. Diario Oficial, 13 de julio de 2009, n.° 47.409. Bogotá, D. C.: Imprenta Nacional de Colombia.

Decreto 869 (2010). Por el cual se reglamenta el Examen de Estado de la Educación Media, ICFES SABER 11°. Ministerio de Educación Nacional. Colombia.

Díaz, J. (2016a). Aplicación PhET: estrategia de enseñanza-aprendizaje de fracciones equivalentes. Revista Criterios, 23(1). Recuperado de: http://www.umariana.edu.co/ojs-ditorial/index.php/criterios/article/view/1193

Díaz, J. (2017a). Importancia de la simulación Phet en la enseñanza y aprendizaje de fracciones equivalentes. Revista Educación y Desarrollo Social, 11(1). Recuperado de: https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/reds/article/view/2011

Díaz, J. (2017b) Simulador Applet Descartes: Como didáctica de enseñanza de la función cuadrática. Revista Innova Research Journal, 2(8). Recuperado de: http://www.journaluidegye.com/magazine/index.php/innova/article/view/256

Díaz, J. (2017c). Conocimiento y apropiación de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la formación docente. Revista Actualidades Pedagógicas, 69, 121-131 Recuperado de: https://revistas.lasalle.edu.co/index.php/ap/article/view/4066/3198

Díaz, J. (2018). Aprendizaje de las matemáticas con el uso de la simulación. Revista Sophia, 14(1).

Instituto Colombiano para el Fomento de la educación Superior (ICFES). (2017). LLECE (TERCE - SERCE - PERCE). Recuperado de: http://www2.icfes.gov.co/terminos-de-uso/itemlist/category/348-llece-terce-serce-perce

Ministerio de Educación Nacional (MENa). (2010). Pruebas Saber. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-244735.html

Ministerio de Educación Nacional (MENb). (2006). Al tablero. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-107522.html

Parisca, M. (2009). Coeficiente de la correlación de Pearson, media, moda y mediana. Recuperado de: https://bit.ly/328eB0k

Published

2020-02-03

How to Cite

Díaz-Pinzón, J. E. (2020). Analysis of Regression and Correlation in the SABER 11 Test in the period 2011 to 2017. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (13), 96–110. https://doi.org/10.46661/ijeri.4589

Issue

Section

Artículos