Validation of the no presential teaching evaluation instrument in Vocational Training.

Authors

  • Francisco J. Racero Montes Universidad Pablo de OLAVIDE
  • Manuel Jesús Ramos Corpas Universidad Pablo de Olavide https://orcid.org/0000-0001-8295-5094
  • Manuel Castillo García Universidad Hispalense de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.5634

Keywords:

Teaching, learning, evaluation, competency based teaching

Abstract

The COVID-19 pandemic seriously threatens the health of humanity, causing all types of consequences. The education sector is one of the most affected. Student learning has been reduced in the last quarter of the 2019-20 school year, and if science doesn't find a quick solution to fight the virus, the teaching methods that have had to be forced during this time will likely have to be repeated over the next year. In this context, public administrations within the framework of their constitutional powers are developing different educational models so that each teaching center, thanks to its autonomy, chooses the best option according to the type of education they offer and the different educational levels they develop. The objective of this study has been to develop a valid and reliable instrument to evaluate teaching practice in times of pandemic. The methodological approach corresponds to a cross-sectional research survey of a quantitative nature. The different results of Cronbach's alpha values are offered, as well as a series of descriptive statistics. The factorial structure of this scale is analyzed by exploratory factor analysis, confirmatory analysis using a sample of 329 teachers. The studies carried out show that the scale is made up of six factors: student-teacher attitude index, attention to diversity, teacher coordination index, virtual efficiency index, orientation and tutoring index, virtual teaching practice index.

 

 

 

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Author Biographies

Francisco J. Racero Montes, Universidad Pablo de OLAVIDE

Inspector de Educación y Profesor Asociado de la Universidad Pablo de Olavide. Ha sido profesor de Enseñanza Secundaria y Director de IES, con formación de  Ingeniero y Licenciado en Derecho.  Ha publicado artículos en diversas revistas científicas.

Manuel Jesús Ramos Corpas, Universidad Pablo de Olavide

Doctor y profesor en la Universidad Pablo de Olavide de Sevilla, en el área de Psicología Social. Ha sido Director de IES en varios centros. Es integrante del grupo interuniversitario de investigación Lisis, especializado en el estudio de la violencia durante la etapa adolescente. Ha coordinado diversos proyectos de investigación. Ha participado en el Proyecto de investigación: "Buenas prácticas en la organización y funcionamiento de los Institutos de Educación Secundaria", aprobado por la Consejería de Educación de la Junta de Andalucía.

Manuel Castillo García, Universidad Hispalense de Sevilla

Doctor por la Universidad Pablo de Olavide (Sevilla). Ha sido profesor de Enseñanza Secundaria y Director de IES, con formación de Arquitecto, Ingeniero y Pedagogo. Es Inspector de Educación y Profesor Asociado de la Universidad de Sevilla. En los últimos años ha desarrollado una línea de investigación sobre buenas prácticas en los centros educativos, lo que le ha permitido presentar varias comunicaciones a diferentes congresos nacionales e internacionales y publicar artículos en diversas revistas científicas del ámbito de la educación.

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Published

2021-05-03

How to Cite

Racero Montes, F. J., Ramos Corpas, M. J., & Castillo García, M. (2021). Validation of the no presential teaching evaluation instrument in Vocational Training. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 444–459. https://doi.org/10.46661/ijeri.5634

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