Quality indicators for the design and construction of MOOC courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.9606

Keywords:

Quality of education, Online education, ICT, MOOC, expert competence

Abstract

The purpose of this study is to validate a data collection instrument that not only allows the evaluation of a MOOC, but also incorporates essential criteria for the design and development of online courses of this type. An analysis was carried out to determine the content validity and reliability of the instrument. For content validation, the "Expert Judgment" technique was employed, using a method for the selection of experts known as the "Expert Competence Coefficient" or "K-Coefficient". The reliability of the instrument was calculated using two measures: Cronbach's alpha and McDonald's Omega. The results confirmed that the questionnaire studied is a valid and reliable instrument for identifying critical sub-dimensions that facilitate the design and creation of quality-assured courses of this nature. Furthermore, the study underlines the importance of the Expert Competence Coefficient (ECC) as a key element for a more accurate and soundly based expert selection.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ardila-Rodríguez, M. (2011). Indicadores de calidad de las plataformas educativas digitales. Educ. Educ. 14(1), 189-206. https://doi.org/10.5294/edu.2011.14.1.10

Atiaja, L., & García-Martínez, A. (2021). Reflexiones en torno a los MOOC apoyados por tecnologías emergentes desde la visión ciencia, tecnología y sociedad. Revista Innova Educación, 3(3), 73-84. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.03.004

Berk, R. (2009). Multimedia teaching with video clips: TV, movies, YouTube, and mtvU in the college classroom. International Journal of Technology in Teaching and Learning, 5(1), 1-21.

Bournissen, J. M., Tumino, M. C. & Carrión, F. (2019). MOOC: evaluación y medición de la calidad percibida. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 11, 18-32.

Cabero Almenara, J. & Romero Tena, R. (2020). Diseño de un t-MOOC para la formación en competencias digitales docentes: estudio en desarrollo (Proyecto DIPROMOOC). International Journal of Technology and Educational Innovation. 8(1), 4-13. http://dx.doi.org/10.24310/innoeduca.2020.v6i1.7507

Cabero, J., Serrano, M., Palacios, A. & Llorente, C. (2022). El alumnado universitario como evaluador de materiales educativos en formato t-MOOC para el desarrollo de la Competencia Digital Docente según DigCompEdu. Comparación con juicio de expertos. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.81.2503

Cabero-Almenara, J., Marín-Díaz, V., & Sampedro-Requena, B. (2016). Meta-analysis of research in e-learning Spanish journal published. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 13, 25. https://doi.org/10.1186/s41239-016-0023-0

Cano, E. V. (2015). El reto tecnológico para la sostenibilidad de los massive open online course (MOOC). Panorama, 9(17), 51-60. https://doi.org/10.15765/pnrm.v9i17.791

Cohen, L. & Manion, L. (2002). Métodos de investigación cuantitativa. La Muralla.

Conole, G. (2013). MOOC as disruptive technologies: strategies for enhancing the learner experience and quality of MOOC. RED, Revista de Educación a Distancia, 39 (2), 1-17. http://www.um.es/ead/red/39/conole.pdf

CRUE (2015). Informe MOOC y criterios de calidad. Crue.

Delgado-Morales, C., & Duarte-Hueros, A. (2023). Una Revisión sistemática de instrumentos que evalúan la calidad de aplicaciones móviles de salud: [Systematic Review of Instruments that Assess the Quality of Mobile Health Applications]. Píxel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 67, 35–58. https://doi.org/10.12795/pixelbit.97867

Downes, S. (2013). Week 2: The Quality of Massive Open Online Courses by Stephen Downes. MOOC Quality Project: perspectives on quality of MOOC-based education. http://mooc.efquel.org/week-2-the-quality-of-massiveopen-online-courses-by-stephendownes/

Duart, J. (2017). La calidad pedagógica de los MOOC a partir de la revisión sistemática de las publicaciones JCR y Scopus (2013-2015). Revista Española de Pedagogía, 75, 29-46. https://doi.org/10.22550/REP75-1-2017-02

Escudero-Nahón, A. & Núñez-Urbina, A.A. (2020). Análisis crítico al término “masivo” en los MOOC: una Cartografía Conceptual. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 188-212. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12252

Fernández-Batanero, J.M., Tadeu, P. & Cabero, J. (2018). ICT and disability. Design, construction and validation of a diagnostic tool. Journal of Social Studies Education Research, 9(3), 332-350.

Guàrdia, L., Maina, M., & Sangrà, A. (2013). MOOC Design Principles. A Pedagogical Approach from the Learner’s Perspective. eLearning Papers, 33. https://oerknowledgecloud.org/sites/oerknowledgecloud.org/files/In-depth_33_4.pdf

Guerrero, C. (2015). UMUMOOC Una propuesta de indicadores de calidad pedagógica para la realización de cursos MOOC. Campus Virtuales, 4(2), 70-76. http://www.uajournals.com/campusvirtuales/es/

Gwet, K.L. (2014). Handbook of inter-rater reliability. Fourth Edition. The definitive Guide to measuring the extent of agreement among raters. USA- Advanced Analytics.

Infante-Moro, A., Infante-Moro, J.-C., Torres-Díaz, J.-C., & Martínez-López, F.-J. (2017). Los MOOC como sistema de aprendizaje en la Universidad de Huelva (UHU). IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 8, 163–174. https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1911

Landeta, J. (2002). El método Delphi: una técnica de previsión del futuro. Ariel.

López-Gómez, E. (2018). El método Delphi en la investigación actual en educación: una revisión teórica y metodológica. Educación XX1, 21(1), 17-40. https://doi.org/10.5944/educxx1.20169

Malla, F. & Zabala, I. (1978). La previsión del futuro en la empresa (III): el método Delphi. Estudios Empresariales, 39, 13‐24.

Marauri, P. M. (2014). La figura de los facilitadores en los Cursos Online Masivos y Abiertos (COMA / MOOC): nuevo rol profesional para los entornos educativos en abierto. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17 (1), 35-67. https://doi.org/10.5944/ried.17.1.11573

Martín, O., González, F., & García, M. A. (2013). Propuesta de evaluación de la calidad de los MOOC a partir de la Guía Afortic. Campus Virtuales, 1 (2), 124-32. http://goo.gl/yWmSai

Martínez-Navarro, J. A. (2021). Indicadores de abandono en contextos MOOC, una aproximación pedagógica desde la literatura. UTE Teaching & Technology (Universitas Tarraconensis), 1(3), 36. https://doi.org/10.17345/ute.2020.3.3031

Martínez, E. & otros (2018). Identificación de las competencias específicas de los profesionales de enfermería en la atención al neonato en estado grave. Medisan, 22(2), 184-194.

Mengual, A., & Roig, R. (2015). Validación del Cuestionario de evaluación de la calidad de cursos virtuales adaptado a MOOC. RIED, 18(2), 145-169. https://doi.org/10.5944/ried.18.2.13664

Morales, G. R. (2019). Framework para construir plataformas de recursos educativos abiertos (Ocw y Mooc) orientadas a la accesibilidad y usabilidad (Doctoral dissertation, Universidad Politécnica de Madrid).

O´Dwyer, L., & Bernauer, J. (2014). Quantitative research for the qualitative researcher. Sage. https://doi.org/10.4135/9781506335674

Osuna-Acedo, S., Marta-Lazo, C. y Frau-Meigs, D. (2018). De sMOOC a tMOOC, el aprendizaje hacia la transferencia profesional: El proyecto europeo ECO. Comunicar, XXVI, 55. https://doi.org/10.3916/C55-2018-10

Pedró, F. (2023). The platformization of higher education: challenges and implications: [La plataformización de la educación superior: desafíos e implicaciones]. Píxel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 67, 7–33. https://doi.org/10.12795/pixelbit.99213

Quinn, Clark (2011). Mobile Academy: mLearning for Higher Education. Nueva York: Jossey-Bass.

Rocha-Freire, G. S., & Ortiz-Sánchez, B. A. (2023). Planteamiento de una política de gestión de seguridad de la información para los ambientes de enseñanza virtuales MOOC en Ecuador (Master's thesis).

Roig, R., Mengual, S., & Suárez, C. (2014). Evaluación de la calidad pedagógica de los MOOC. Profesorado, 8 (1), 27-41. http://goo.gl/SwYGBS

Rosewell, J. & D. Jansen (2014): The OpenupEd quality label: Benchmarks for MOOCs, en Schön, S. y Conole, G. (eds.): European Foundation for Quality in E-Learning (EFQUEL): The International Journal for Innovation and Quality in Learning, 3, 88-100.

Roso, A. G. (2023). Guía metodológica para el diseño y producción de MOOC en Conecta-TE de la Universidad de los Andes. Universidad de los Andes: Trabajo de Maestría.

Ruano, I. Cano, P., Gámez, J., & Gómez, J. (2016). Advanced LMS Integration of SCORM Web Laboratories, IEEE Access, 4, 6352–6363. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2016.2587805

Scopeo (2013). MOOC: Estado de la situación actual, posibilidades, retos y futuro. Scopeo Informe 2. Salamanca: CITA.

Siemens, G. (2007). Situating connectivism [en línea]. Disponible en http://ltc.umanitoba.ca/wiki/Situating_Connectivism

Teixeira, A. M., Mota, J., García Cabot, A; García López, E. & Marcos Ortega, L. (2016). A new competence-based approach for personalizing MOOCs in a mobile collaborative and networked environment. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia. 19(1), 143-160. https://doi.org/10.5944/ried.19.1.14578

Tinajero Villavicencio, M. G., Mata Santel, J., Villaseñor Palma, K. M., & Carrasco Altamirano, A. C. (2019). Una experiencia interinstitucional de desarrollo de un MOOC para docentes en servicio. Apertura (Guadalajara, Jal.), 11(1), 120-135. https://doi.org/10.32870/Ap.v11n1.1490

Vázquez-Cano, D. E., López Meneses, D. E., Fernández Márquez, E., & Ballesteros Regaña, C. (2018). Los nuevos entornos virtuales de aprendizaje permanente (MOOC) y sus posibilidades educativas en ámbitos sociales y educativos. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (53), 179–192. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i53.12

Vázquez-Cano, E., López Meneses, E., y Sarasola, J. L. (2013). La expansión del conocimiento en abierto: los MOOC. Octaedro.

Ventura-León, J.L. & Caycho-Rodríguez, T. (2017). El coeficiente Omega: un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 625-627.

Weller, M. (2013) Week 7: MOOCs & Quality. MOOC Quality Project, 19 de junio de 2013. http://mooc.efquel.org/week-7-moocs-quality-by-martin-weller.

Witkin, B. R. & Altschuld, J. W. (1995). Planning and conducting needs assessment: A practical guide. Thousand Oaks, Sage.

Zapata, A. M. (2017). La tecnología. Obtenido de tecnología de equipo, operación y producto: http://latecnologia1b.blogspot.com/2017/10/tecnologia-de-equipo.html

Downloads

Published

2024-06-28

How to Cite

Fernández-Cerero, J., Cabero-Almenara, J., & Fernández-Batanero, J. M. (2024). Quality indicators for the design and construction of MOOC courses. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (21), 1–19. https://doi.org/10.46661/ijeri.9606

Issue

Section

Artículos

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
81%
33%
Days to publication 
135
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Universidad Pablo de Olavide
Publisher 
Universidad Pablo de Olavide