Mindfulness (MBI) in continuous training and evaluation of the transfer in the public sector

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.7396

Keywords:

Mindfulness, continuous training, transfer to the workplace

Abstract

This research article presents the results of transfer to the workplace of the training received by workers of the Diputación de Sevilla. The training action is received as continuous training within the continuous training plans of the Diputación de Sevilla. Specifically, the face-to-face training action is a Mindfulness-Based Intervention (MBI): Mindfulness: cultivating full attention, with a duration of 28 hours.

Several parameters of this MBI intervention have been analyzed, one of them the transfer of the knowledge acquired to professional and personal practice.

The analyzed data show positive results in all the participants, so it can be affirmed that mindfulness training supposes an improvement in capacities such as patience, resilience, communication, problem solving, stress reduction, among other issues to be highlighted in the business climate and the mental health of the people who make it up.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adecco. (2018). Mindfulness. https://adecco.cl/mindfulness/

Adecco. (2020). Beneficios del mindfulness en el trabajo https://www.adeccoinstitute.es/articulos/beneficios-del-mindfulness-en-el-lugar-de-trabajo/

Adeco (2016). Practicar el mindfulness aumenta un 20% nuestra productividad, https://www.adeccorientaempleo.com/mindfulness-aumentar-productividad/

Altman, D. (2019). 50 técnicas de Mindfulness para la ansiedad, la depresión, el estrés y el dolor. Libros Sirio.

Ballesteros Herencia, C. A. (2018). El índice de engagement en redes sociales, una medición emergente en la Comunicación académica y organizacional. Revista Razón y Palabra, 22(3-102), 96-124. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6787048&orden=0&info=link

Chiesa A, y Serretti A. (2009). Mindfulness-based stress reduction for stress management in healthy people: a review and meta-analysis. Journal of Alternative and Complementary Medicine 15(5),593-600. https://doi.org/10.1089/acm.2008.0495

de la Cuesta, M. (2004). El porqué de la responsabilidad social corporativa. Boletín ICE Económico, 2813, 45-58. http://www.revistasice.com/index.php/BICE/article/view/3598/3598

Diputación de Sevilla (2019). Manual de Formación Plan Agrupado de Formación Continua. Diputación de Sevilla. https://bit.ly/2X3w3Xh

Farb, N. A. S., Anderson, A. K., Mayberg, H., Bean, J., McKeon, D. y Segal, Z. V. (2010). Minding one’s emotions: Mindfulness training alters the neural expression ofsadness. Emotion, 10, 25–33. http://dx.doi.org/10.1037/a0017151

García del Junco, J., Palacios Florencio, B. y Espasandín Bustelo, F. (2018). Manual Práctico de responsabilidad social corporativa. Gestión, diagnóstico e impacto en la empresa. Editorial Pirámide. https://www.tagusbooks.com/leer?isbn=9788436840063&li=1

García-Campayo, J. y Demarzo, M. (2018). ¿Qué sabemos del Mindfulness? Kairós.

Garrote-Caparros, E., Bellosta-Batalla, M., Moya-Albiol, L., & Cebolla, A. (2021). Effectiveness of mindfulness-based interventions on psychotherapy processes: A systematic review. Clinical Psychology & Psychotherapy, 29(3), 783-798. https://doi.org/10.1002/cpp.2676

Germer, C. K. (2011). El poder del mindfulness: libérate de los pensamientos y las emociones autodestructivas. Paidós.

Germer, C. K. y Neff, K. D. (2019). Mindful Self-Compassion (MSC). En I. Itvzan (Ed.) The handbook of mindfulness-based programs: Every established intervention, from medicine to education (357-367). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315265438-28

Glomb, T.M., Duffy, M.K., Bono, J.E. and Yang, T. (2011). Mindfulness at Work. En Joshi, A., Liao, H. y Martocchio, J.J. (Ed.), Research in Personnel and Human Resources Management. 30 (pp. 115-157). Emerald Group Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S0742-7301(2011)0000030005

De Zárate, A. G. O., García, M. A. A., & Berrocal, F. B. (2017). Evaluación de la eficacia de la formación en la administración pública: la transferencia al puesto de trabajo. INAP.

Hanh, T. N. (2020). Being peace. Parallax Press.

Hernández -Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). McGraw-Hill.

Hervás, G., Cebolla, A., Soler, J. (2016), Intervenciones psicológicas basadas en mindfulness y sus beneficios: estado actual de la cuestión. Clínica y Salud, 27, 3, 115-124. https://doi.org/10.1016/j.clysa.2016.09.002

Hyland, T. (2015). On the contemporary applications of mindfulness: Some implications for education. Journal of philosophy of education, 49(2), 170-186. https://doi.org/10.1111/1467-9752.12135

Kabat-Zinn J. (1982). An outpatient program in behavioral medicine for chronic pain patients based on the practice of mindfulness meditation: theoretical considerations and preliminary results. General hospital psychiatry, 4(1), 33–47. https://doi.org/10.1016/0163-8343(82)90026-3

Kabat-Zinn, J. (1990). Vivir con plenitud las crisis. Editorial Kairós

Karlin, D.S. (2018). Mindfulness in the workplace. Strategic HR Review, 17(2), 76-80. https://doi.org/10.1108/SHR-11-2017-0077

López-Martínez, L. F. L. (2021). Eficacia de un programa Mindfulness (Mindfulness Based Stress Reduction) en psicoterapeutas: una propuesta 2.0. Norte de Salud Mental, 17(65), 11-24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8047260

Lyddy, C. J., Good, D. J., Bolino, M. C., Thompson, P. S., & Stephens, J. P. (2021). The costs of mindfulness at work: The moderating role of mindfulness in surface acting, self-control depletion, and performance outcomes. Journal of Applied Psychology 106(12). https://doi.org/10.1037/apl0000863

Marina, J. A. (2006). Anatomía del miedo. Un tratado sobre la valentía. Anagrama.

Navarro García, F. (2008). Responsabilidad Social Corporativa. Teoría y Práctica. ESIC Editorial.

Neff, K.D. y Germer, C.K. (2013), A Pilot Study and Randomized Controlled Trial of the Mindful Self-Compassion Program. Journal of Clinical Psychology, 69, 28-44. https://doi.org/10.1002/jclp.21923

Pineda‐Herrero, P., Belvis, E., Moreno, V., Duran‐Bellonch, M. M., & Úcar, X. (2011). Evaluation of training effectiveness in the Spanish health sector. Journal of Workplace Learning. https://doi.org/10.1108/13665621111141911

Pineda-Herrero, P., Cirasco Calí, A., & Quesada-Pallarés, C. (2014). ¿Cómo saber si la formación genera resultados? El modelo FET de evaluación de la transferencia. Capital Humano, 292, 74-80.

Pineda-Herrero, P., Quesada, C., & Moreno, M. V. (2010). The ETF, a new tool for Evaluating Training Transfer in Spain. In 11th International Conference on Human Resource Development: Human Resource Development in the Era of Global Mobility.

https://grupsderecerca.uab.cat/efi/en/content/etf-new-tool-evaluating-training-transfer-spain

Pineda-Herrero, P., Quesada, C., & Stoian, A. (2011). Evaluating the efficacy of e-learning in Spain: a diagnosis of learning transfer factors affecting e-learning. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 2199-2203. http://hdl.handle.net/11162/79202.

https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.428

Pineda-Herrero, P., Quesada-Pallarès, C., Ciraso Calí, A. (2020). Factores para la Evaluación indirecta de la Transferencia – FET. Universitat Autònoma de Barcelona.

Pineda-Herrero, P., y Quesada-Pallarès, C. (2013). Evaluación de la transferencia de la formación continua mediante el modelo ETF de factores. Revista Iberoamericana de educación, 61 (1), 1-5. https://doi.org/10.35362/rie6111273

Quesada, C., Pineda-Herrero, P., & Espona, B. (2011). Evaluating the efficiency of leadership training programmes in Spain. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 2194-2198. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.427

Rosenberg, M. (2016). Comunicación No Violenta. Un lenguaje de vida. 3ªedición renovada y ampliada. Editorial Acanto.

Sainz Martínez, P. (2017). Mindfulness en la empresa: el liderazgo mindful como transformación personal, empresarial y global. Zenith.

Segal Z. V., Williams J. M. G., y Teasdale J. D. (2002). Mindfulness-based cognitive therapy for depression: A new approach to preventing relapse. Guilford.

Segal, Z. V., Williams, J.M.G. y Teasdale, J. D. (2006). Terapia cognitiva de la depresión basada en la atención plena: Un nuevo abordaje para la prevención de recaídas.: Desclée De Brouwer.

Sesha (2019). Educación para una atención eficiente. La naturaleza de la atención. Asociación filosófica Vedanta Advaíta Sesha.

Shapiro, S.L. y Carlson. L.E. (2014). Arte y ciencia de mindfulness. Desclée de Brouwer.

Simón, V. (2011). Aprender a practicar Mindfulness. Sello Editorial.

Steyn T. (2013). Professional and organisational socialisation during leadership succession of a school principal: a narrative inquiry using visual ethnography SA. Journal of Education, 33, (2), 1-17. http://www.scielo.org.za/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0256-01002013000200010&lng=en&nrm=is

https://doi.org/10.15700/saje.v33n2a702

The mindfulness iniciative (2018). Building the case for Mindfulness in the Workplace. Mindfulness Initiative.

Tomás-Folch, M. y Durán-Bellonch, M. (2017). Comprendiendo los factores que afectan la transferencia de la formación permanente del profesorado. Propuestas de mejora. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 145-157. https://doi.org/10.6018/reifop/20.1.240591

Torres-Martínez, N. E., Garza-Navarro, M. A., Lucio-Porto, R., García-Gutiérrez, D., Torres-Castro, A., & González-González, V. A. (2013). One-pot synthesis of magnetic hybrid materials based on ovoid-like carboxymethyl-cellulose/cetyltrimethylammonium-bromide templates. Materials Chemistry and Physics, 141(2-3), 735-743. https://doi.org/10.1016/j.matchemphys.2013.06.001

Umar, S., & Chunwe, G. N. (2019). Advancing environmental productivity: Organizational mindfulness and strategies. Business Strategy and the Environment, 28(3), 447-456. https://doi.org/10.1002/bse.2220

Villalba, D. (2019). Atención plena. Mindfulness basado en la tradición budista: Teoría y práctica (Sabiduría perenne). Editorial Kairós.

Published

2023-05-12

How to Cite

Molina-García, L., Bernal-Bravo, C., & Martín-Padilla, A. H. (2023). Mindfulness (MBI) in continuous training and evaluation of the transfer in the public sector. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (19), 1–28. https://doi.org/10.46661/ijeri.7396

Issue

Section

Artículos