Evaluation of virtual learning environments. A management to improve
DOI:
https://doi.org/10.46661/ijeri.4593Keywords:
Virtual Learning Environments (VLEs), learning system, analysis, university, ICT-EducationAbstract
This paper designs an instrument (in Checklist format) to evaluate any platform as a Virtual Learning Environment (VLE) and shows the results of the evaluation of a learning environment through this instrument, in this case, the analyzed environment are the spaces that the Virtual Learning Environment of the Department of Virtual Education of the University of Granma (Cuba) has.
The instrument is designed in response to four spaces or general indicators: Information Space, Mediation/Interaction Space, Instructional Design Space and Exhibition Space, in order to identify weaknesses to take actions towards the improvement of the platform and virtual interaction between the advisor and the students, and create strategies that help to reduce or eliminate them to contribute to the improvement of courses designed for virtual learning environments.
Downloads
References
Avila, P., & Bosco, M. D. (2001). Ambientes virtuales de aprendizaje. Recuperado de: http://investigacion.ilce.edu.mx/panel_control/doc/c37ambientes.pdf
Belloch, C. (2012) Entornos virtuales de aprendizaje. Recuperado de: http://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA3
Blanco, I. J., Pérez, R., Arjona, E., & Cordón, O. (2018). Aspectos organizativos y estructurales de una iniciativa MOOC institucional: el caso de la UGR. International Journal of Information Systems and Software Engineering for Big Companies (IJISEBC), 5(1), 101-110.
Boneu, J. M. (2007). Plataformas abiertas de e-learning para el soporte de contenidos educativos abiertos. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 4(1), 36-47.
Bournissen, J. M., Tumino, M. C., & Carrión, F. (2019). MOOC: evaluación de la calidad y medición de la motivación percibida. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 11, 18-32.
Chan, M. E. (2004). Tendencias en el diseño educativo para entornos de aprendizaje digitales. Revista Digital Universitaria, 5(10), 1-26.
González, M. A. (2000). Evaluación de ambientes de aprendizaje. In V Congreso Iberoamericano Informática Educativa. Santiago de Chile. Recuperado de: http://www.niee.ufrgs.br/eventos/RIBIE/2000/papers/067.htm
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. Ciudad de México, México: McGraw-Hill.
Forneiro, M. L. I. (2008). Observación y evaluación del ambiente de aprendizaje en educación infantil: dimensiones y variables a considerar. Revista Iberoamericana de educación, 47(3), 49-70. Recuperado de: http://www.rieoei.org/rie47a03.htm
Infante-Moro, A., Infante-Moro, J. C., & Gallardo-Pérez, J. (2019). The Importance of ICTs for Students as a Competence for their Future Professional Performance: the Case of the Faculty of Business Studies and Tourism of the University of Huelva. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(2), 201-213. doi: 10.7821/naer.2019.7.434
Infante-Moro, A., Infante-Moro, J. C., Torres-Díaz, J. C., & Martínez-López, F. J. (2017). Los MOOC como sistema de aprendizaje en la Universidad de Huelva (UHU). IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 7, 13-24.
López Rayón Parra, A. E., Escalera Escajeda, S., & Ledesma Saucedo, S. (2002). Ambientes Virtuales de Aprendizaje. Presimposio Virtual SOMECE. Recuperado de: https://studylib.es/doc/455916/ambientes-virtuales-de-aprendizaje
Martí, E. (2000). Metacognición y estrategias de aprendizaje. In Pozo, J.I., & Monereo, C. El aprendizaje estratégico. Madrid: Aula siglo XXI, Santillana.
Martínez, D. D. (2017). Profesorado en formación y ambientes educativos virtuales. Campus Virtuales, 6(2), 69-78.
Martínez, J. R. (2004). Concepción del aprendizaje, meta cognición y cambio conceptual en estudiantes universitarios de Psicología. [Tesis doctoral]. Universidad de Barcelona
Monroy, E., Ladino R., & Sánchez S. (2013). Diseño de un ambiente de aprendizaje como herramienta para el área de tecnología e informática. In Congreso Investigación y Pedagogía. Tunja. Recuperado de: http://tics.uptc.edu.co/eventos/index.php/cong_inv_pedagogia/con_inv_pedag/paper/viewFile/11/11
Morales, R. E., & Pereida, M. A. (2017). Inclusión de estilos de aprendizaje como estrategia didáctica aplicada en un AVA. Campus Virtuales, 6(1), 67-75.
Morales Salas, R. E., Infante-Moro, J. C., & Gallardo-Pérez, J. (2019). La mediación e interacción en un AVA para la gestión eficaz en el aprendizaje virtual. Campus Virtuales, 8(1), 49-61.
Pinto Corredor, J. D., Agredo Delgado, V., & Collazos, C. A. (2018). Construyendo una guía para la evaluación de la usabilidad en EVAs. Campus Virtuales, 7(2), 93-104.
Torres-Díaz, J. C., Infante Moro, A., & Valdiviezo Díaz, P. (2014). Los MOOC y la masificación personalizada. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 18(1), 63-72.
Torres, S., & Ortega, J. (2003). Indicadores de calidad en las plataformas de formación virtual: una aproximación sistemática. Recuperado de: http://www.ugr.es/~sevimeco/revistaeticanet/Numero1/Articulos/Calidade.pdf
UNESCO (1998). Conferencia mundial sobre la educación superior. Recuperado de: http://ciie.itesm.mx/es/tipos-de-contribuciones/
Valle, A., Núñez, J. C., Cabanach, R. G., Rodríguez, S., González-Pienda, J. A., & Rosario, P. (2007). Metas académicas y estrategias motivacionales de autoprotección. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 5(3), 617-632.
Yanacón-Atía, D.; Costaguta, R.; Menini, M. de los A. (2018). Indicadores colaborativos individuales y grupales para Moodle. Campus Virtuales, 7(1), 125-139.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.