DIFPRORET PROJET: Analysis of educational difficulties, proposals and challenges facing the COVID-19

Authors

  • Carmen Burgos Videla Universidad de Atacama
  • Esteban Vázquez-Cano Universidad Nacional de Educación a Distancia
  • Eloy López-Meneses Universidad Pablo de Olavide
  • Romina Adaos Orrego Universidad de Valparaíso

DOI:

https://doi.org/10.46661/ijeri.5145

Keywords:

Digital education, COVID-19, pandemic, confinement

Abstract

The health context related to the COVID-19 virus has implied challenges for several areas, among them the educational field stands out. The research project known as DIFPRORET covered various educational challenges; however, in this specific article, the aim is to analyze the perception of 112 people about the use of digital platforms through three questions: the educational difficulties encountered in the period of confinement, the main challenges we must overcome to address education in periods of confinement, and what are the most relevant proposals made by the subjects in this period. For the analysis of the questions, multivariate analyses were employed: multidimensional scaling and hierarchical clusters. It was observed that two of the main educational difficulties are the organization of time and the preparation of activities in confined contexts. Nevertheless, the proposals point to different levels that go from individual competences of the student-teacher to the society, with the discussion on the access to resources. This corresponds to a broader dimension such as social inequality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carmen Burgos Videla, Universidad de Atacama

Directora Instituto de Investigación en Ciencias Sociales y Educación.

Vicerrectoría de Investigación y Posgrado.

References

Abad-Segura, E., González-Zarmar, M. D., López-Meneses, E., & Vázquez-Cano, E. (2020). Financial Technology: Review of Trends, Approaches and Management. Mathematics, 8, 951. https://dx.doi.org/10.3390/math8060951

Álvarez, M. (2020). El confinamiento de niñas y niños en España en 2020 por la crisis del COVID-19: Propuestas desde la Educación Social Escolar para la vuelta al centro escolar. Revista de Educación Social,30, 457-461.

Aquino, C., & Medina, C. (2020). COVID-19 y la educación en estudiantes de medicina. Revista cubana de investigaciones biomédicas, 39(2),1-4.

Brooks, S.K., Webster, R.K., Smith, L.E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G.J. (2020). The Psychological Impact of Quarantine and How to Reduce It: Rapid Review of the Evidence. The Lancet, 395, 912-920.

Cabrera, J. (2020). Efectos del coronavirus en el sistema de enseñanza: aumenta la desigualdad de oportunidades educativas en España. Revista de Sociología de la Educación, 13(2), 114-139.

Chang, G. C. & Yano, S. (2020). How are countries addressing the Covid-19 challenges in education? UNESCO’s Section of Education Policy A snapshot of policy measures. Recuperado de: https://bit.ly/308xz9Q

Cortés, M. (2020). Coronavirus como amenaza a la salud pública. Revista médica de Chile, 148(1), 124-126. https://dx.doi.org/10.4067/S0034-98872020000100124

Costa, M., & Carvalho-Filho, M. (2020). Una nueva época para la educación médica después de la COVID-19. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 23(2), 55-57.

De la Rosa, D., & Carrascal, S. (2020). Education for Sustainable Development: a study on the dissemination and contextualization of education in the written media in Spain: El Mundo, ABC and La Vanguardia. Revista interdisciplinar de Ciencias de la Comunicación y Humanidades, 16, 317-334.

Durlak, J., Weissberg, R., Dymnicki, A. Taylor, R. & Schellinger, K. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1), 405-432.

El Consejo General de Colegios de Educadores y Educadoras Sociales (CGEES) (2020). Revista de Educación Social, 30, 437-439.

Escobar Medina, M.B. (2020). Influencia de la interacción alumno-docente en el proceso enseñanza-aprendizaje. PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, 5 (8), 1-8.

Estrada, M., Monferrer, D., & Moliner, M. A. (2016). El Aprendizaje Cooperativo y las Habilidades Socio-Emocionales: Una Experiencia Docente en la Asignatura Técnicas de Ventas. Formación universitaria, 9(6), 43-62. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000600005

Etienne, C. (2020). El tiempo para desacelerar la propagación de la COVID-19 se está acortando en las Américas, los países deben actuar ahora. Recuperado de: https://bit.ly/3ewei5O

Fernández-Berrocal, P., & Ramos, N. (2004). Desarrolla tu inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

Fernández-Márquez, E., Vázquez-Cano, E., López- Meneses, E., & Sirignano, F. (2020). La competencia digital del alumnado universitario de diferentes universidades europeas. Espacios, 41(13), 1-15.

García, H., & Beas, L. (2020). La enseñanza en los programas académicos y quirúrgicos en tiempos de COVID-19. Revista Mexicana de Urología, 80(2), 1-3.

Giroux, H., & Proasi, L. (2020). La pandemia del Covid-19 está exponiendo la plaga del neoliberalismo. Praxis educativa, 24(2), 1-13. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240202

IESALC. (2020). Informe COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. Recuperado de: http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf

López-Gil, M., y Bernal-Bravo, C. (2019). El perfil del profesorado en la Sociedad Red: reflexiones sobre las competencias digitales de los y las estudiantes en Educación de la Universidad de Cádiz. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, 11, 83-100. Recuperado de: https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/3265

López-Meneses, E. (2020). Tecnologías de la Información y la Comunicación en la praxis universitaria. Barcelona: Octaedro.

López-Meneses, E., Sirignano, F. M., Vázquez-Cano, E, & Ramírez-Hurtado, J. M. (2020). University students’ digital competence in three areas of the DigCom 2.1 model: A comparative study at three European universities. Australasian Journal of Educational Technology, 36(3), 69-88. https://doi.org/10.14742/ajet.5583

López-Meneses, E., Vázquez-Cano, E., & Jaén-Martínez, A. (2017). Los portafolios digitales grupales, una estrategia metodológica para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje en la Universidad: un estudio diacrónico en la Universidad Pablo de Olavide (2009-2015). Revista de Humanidades, 31, 1-30. doi: http://dx.doi.org/10.5944/rdh.31.2017.19076

López-Meneses, E., Vázquez-Cano, E., Gómez-Galán, J., & Fernández-Márquez, E. (2019). Pedagogía de la innovación con tecnologías. Un estudio de caso en la Universidad Pablo de Olavide. El Guiniguada. Revista de investigaciones y experiencias en Ciencias de la Educación, 28, 76-92.

Marchiori, P., & Tobar, S. (2020). La COVID-19 y las oportunidades de cooperación internacional en salud. Saúde Pública 36(4), 1-3. https://doi.org/10.1590/0102-311X00066920

Morata, K. (2020). Uso de TIC en orientación educativa en tiempos de COVID-19. Revista AOSMA, 28, 88-99.

Morin, E. (1997). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Francia: UNESCO.

OCDE (2019). Latin American Economic Outlook 2019: Development in Transition. OECD Publishing: Paris.

Organización de las Naciones Unidas. (2020). Nueve maneras en que la ONU apoya la lucha contra el coronavirus COVID-19. Recuperado de: https://news.un.org/es/story/2020/04/1472832

Ovejero, A. (1990). El aprendizaje cooperativo. Una alternativa eficaz a la enseñanza tradicional. Barcelona: PPU.

Picardo, O. (2020). COVID-19 y Educación: Problemas y desafíos. Boletín Especial. Centro de Investigaciones en Ciencias y Humanidades, CICH, COVID-19: Una mirada interdisciplinaria a la pandemia, 19-25.

Pierre, R. & Harris, P. R. (2020). COVID-19 en América Latina: Retos y oportunidades. Revista chilena de pediatría, 91(2), 179-182. https://dx.doi.org/10.32641/rchped.vi91i2.2157

Rodríguez-Troncoso, J. (2020). Pandemia por nuevo Coronavirus: El amor en tiempos del Covid19. Revista chilena de pediatría, 91(2), 177-178. https://dx.doi.org/10.32641/rchped.vi91i2.2156

Sánchez Godoy, I., & Casal, S. (2015). El desarrollo de la autonomía mediante las técnicas de aprendizaje cooperativo en el aula de l2. Portal Linguarum, 25, 179-190.

Schwartz, A. M, Wilson, J.M, Boden, S.D, Moore, T.J., Bradbury, T.L., & Fletcher, N.D. (2020). Managing Resident Workforce and Education During the COVID-19 Pandemic: Evolving Strategies and Lessons Learned. JBJS Open Access, 5(2), 1-9. https://doi.org/10.2106/jbjs.oa.20.00045

UNESCO (2020a). El coronavirus y la educación superior: impacto y recomendaciones. Recuperado de: https://www.iesalc.unesco.org/2020/04/02/el-coronavirus-covid-19-y-la-educacion-superior-impacto-y-recomendaciones/

Vázquez-Cano, E., León Urrutia, M., Parra-González, M. E., & López-Meneses, E. (2020). Analysis of Interpersonal Competences in the Use of ICT in the Spanish University Context. Sustainability, 12(2), 476, 1-12. https://doi.org/10.3390/su12020476

Vázquez-Cano, E., Gómez-Galán, J., Infante-Moro, A., & López-Meneses, E. (2020). Incidence of a Non-Sustainability Use of Technology on Students’ Reading Performance in Pisa. Sustainability, 12(2), 749. https://doi.org/10.3390/su12020749

Velazque-Roja, L., Valenzuela, C., & Murillo, F. (2020). Pandemia COVID-19: repercusiones en la educación universitaria. Sanmarquina, 23(2), 203-206, http://dx.doi.org/10.15381/os.v23i2.17766

Published

2020-07-29

How to Cite

Burgos Videla, C., Vázquez-Cano, E., López-Meneses, E. ., & Adaos Orrego, R. (2020). DIFPRORET PROJET: Analysis of educational difficulties, proposals and challenges facing the COVID-19. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 17–34. https://doi.org/10.46661/ijeri.5145

Issue

Section

Artículos